علما-الفعلما-ععلمای قرن ششم

زندگینامه ابن حمزه «عماد الدین طوسى» (متوفى ۵۸۵ ه.ق)

گفتار استاد:

«ابن حمزه طوسى،معروف به عماد الدین طوسى،هم طبقه شاگردان شیخ‏طوسى(ره). بعضى او را هم طبقه شاگردان شیخ دانسته و بعضى دوره او را از این‏هم متاخرتر دانسته‏ اند. نیاز به تحقیق بیشترى است.سال وفاتش دقیقا معلوم‏ نیست،شاید در حدود نیمه دوم قرن ششم درگذشته است.اهل خراسان است.

کتاب معروفش در فقه به نام‏«وسیله‏»است.» (۱)

ولادت:

محمد بن على بن حمزه طوسى،از اکابر فقهاى امامیه در قرن ششم هجرى‏مى‏باشد.فقیه، متکلم جلیل القدر و واعظ ناصر شریعت مقدسه،کنیه‏اش ابو جعفر،شهرتش طوسى و به جهت انتساب به تالیفش،«الوسیله‏»،نام او را«صاحب الوسیله‏»نیز گفته‏اند و چون زندگى او معاصر با شیخ طوسى یا پس از درگذشت او بوده است،باتوجه به جنبه فقاهت،به او ابو جعفر ثانى یا ابو جعفر متاخر گفته‏اند.(چون کنیه شیخ‏طوسى نیز ابو جعفر بوده است.)او معاصر با شیخ منتجب الدین رازى است.

تالیفات او:

او تالیفات متعددى دارد که صاحب ریحانه الادب برخى از آنها را به این ترتیب ‏ذکر مى ‏کند:

۱-الثاقب فی المناقب فی المعجزات الباهرات للنبى(ص)و الائمه المعصومین‏ الهداه.

۲-الرائع فی الشرائع(فقه)

۳-الواسطه

۴-الوسیله الى نیل الفضیله،که در حدود هشت هزار سطر مى‏باشد. (۲)

۵-نهج العرفان الى هدایه الایمان،بنابر نظر صاحب ریاض.

گفتار صاحب ریاض:

صاحب ریاض در جلد پنجم کتاب خود در مورد او گوید:

«شیخ بزرگوار امام عماد الدین ابو جعفر محمد بن على بن حمزه الطوسى ‏المشهدى.فقیه بزرگوار و واعظ گرانمایه ‏اى است.او کتابهایى دارد که طبق نوشته‏ منتجب الدین رازى از آنها: الوسیله-الواسطه-الرائع فی الشرائع-المعجزات فی‏مسائل الفقه مى ‏باشد.» (۳)

او سپس مى ‏افزاید:«او مشهور به ابو جعفر متاخر مى ‏باشد،گر چه برخى از بزرگان ‏در کتاب خویش او را از شاگردان شیخ طوسى نام برده ‏اند و کتاب‏«التنبه‏»را به او نسبت ‏داده ‏اند،ولى به نظر اینجانب در صحت این انتساب،نظر و ایراد وجود دارد.برخى ازافاضل در مصنف کتاب الوسیله مرتکب اشتباه شده ‏اند.شیخ نجیب الدین یحیى بن‏ سعید حلى در کتاب‏«نزهه الخاطر»آن را به شیخ ابو جعفر محمد بن على الطوسى ‏نسبت داده است و گفته است او همان فردى است که اصحاب ما اقوال او را در فقه نقل‏ مى ‏نمایند.نویسنده کتاب‏«اسرار الائمه‏»گفته است:«عماد الدین طوسى کتابى درباره ‏معجزات ائمه و پیشوایان دارد.»شاید مقصود او همین شخصیت مورد ترجمه ما باشد،و شهید ثانى در کتاب‏«الجمعه‏»کتابى به نام‏«نهج العرفان الى هدایه الایمان‏»را به عمادالدین طوسى نسبت داده است و از آن مطلبى نقل مى ‏کند و ظاهر این است که طبرسى ‏اشتباهى از قلم ناسخ باشد،بلکه صحیح آن عماد الدین طوسى،همین شخصیت موردترجمه باشد،چون ما عماد الدین طبرسى سراغ نداریم.» (۴)

صاحب ریاض در پایان مى ‏افزاید:«برخى کتاب الوسیله را از تالیفات ابى على ‏محمد بن الحسن داماد شیخ طوسى دانسته ‏اند و آن هم اشتباه است،چون عماد طوسى ‏متاخرتر از ابى على است.» (۵)

گفتار صاحب روضات:

دانشمند متتبع،مرحوم میرزا محمد باقر موسوى خوانسارى در کتاب شریف‏ روضات،شرح زندگى او را آورده و درباره او مى ‏نویسد:

«کتاب وسیله و واسطه که هر دو از متون فقهى مى ‏باشند،از تالیفات او هستند وخوشبختانه هر دو کتاب تا کنون باقى مانده ‏اند و مورد استناد فقهاء ما مى ‏باشند.»ومرحوم طبرسى نویسنده آن را به عنوان شیخ بزرگوار و امام علامه فقیه ناصر الشریعه،حجه الاسلام عماد الدین تعبیر آورده است.باز او از کتاب‏«الثاقب فی المناقب‏»او نام‏برده است و از نوشتار او معلوم مى‏گردد که او در طبقه شاگردان شیخ الطائفه یا ازشاگردان شاگردان او دانسته است. (۶)

صاحب ریاض در شرح حال او مى ‏افزاید:«در تکمیل تقسیمات برخى از فقهاکه عبادات را نج‏باب:نماز،زکات،روزه،حج و جهاد دانسته‏اند،شیخ ابو جعفر محمدبن على طوسى در کتاب‏«الوسیله‏»آن را ده باب شمرده است،به این ترتیب:غسل‏ جنابت،خمس،اعتکاف،عمره و رباط را بر آن پنج نوع اول افزوده است و شیخ ‏ابو على سلار آن را شش باب شمرده است،جهاد را از آن تقسیم حذف کرده و طهارت‏ و اعتکاف را بر آن تقسیم نخست افزوده است و برخى از فقها مانند ابو الصلاح(شرح‏ زندگى او گذشت)عبادات را ده نوع شمرده است،جهاد را از تقسیم اول حذف کرده ‏است و به جاى آن وفاء به نذر و عهد و وعده و برهان،قسم و اداء امانت و خروج ازوصایا و حقوق مردم را افزوده است.» (۷)

از این سخن منزلت و اعتبار علمى و اجتماعى او روشن مى ‏گردد و هم ردیف‏ شمرده شدن او با فقهاء و پیشتازانى مانند سلار و ابو الصلاح حلبى که هر دو ازبزرگترین فقهاى نامدار دوره شیخ طوسى(اعلى الله مقامه الشریف)مى ‏باشند،روشن‏ مى ‏گردد و تا حدودى هم عصر و نزدیک به عهد بودن آنان نیز معلوم مى ‏شود.

صاحب ریاض در پایان گفتار خود،درباره او مى ‏افزاید:«الثاقب فی المناقب‏»او،کتاب بسیار جالب و منظم در نوع خود مى‏ باشد.فضائل،کرامات،معجزات پیامبراسلام(ص)،فاطمه زهرا(س)و پیشوایان معصوم(ع)را در آن کتاب نقل کرده است وچون این کتاب با توجه به نگارش آن در اختیار محمدون متاخر،(محمد فیض صاحب ‏الوافى،محمد تقى مجلسى صاحب بحار الانوار و محمد حر عاملى صاحب الوسائل)نبوده است تا از آن مطالبى نقل نمایند و ما به عنوان یادگار و کسب ذخیره آخرت‏ بخشى از آن کتاب را در روضات مى ‏آوریم.»سپس به بازگویى قسمتى از آن کتاب درمورد معجزات پیامبر عالیقدر اسلام(ص)و کرامات اهل بیت عصمت(ع)که ‏فراگیرنده معجزات تمام انبیاء سلف است مى ‏پردازد و سه کرامت ارزنده و بسیارآموزنده از آن کتاب نقل مى‏ کند که طالبان تفصیل مى ‏توانند به آن کتاب مراجعه کنند. (۸)

و اجمال آن سه کرامت‏ به ترتیب زیر است:

۱-داستان ابو الصمصام و معجزه رسول اکرم(ص)در اخبار از منویات او ودرخواست هشتاد شتر از امیر المؤمنین(ع)پس از رحلت رسول خدا(ص)و سخن‏ سلمان به ابو بکر جایى که مى ‏گوید:کردى و نکردى و حق میره ببردى،چه بهتر حق رابه صاحب حق برگردانى.

۲-داستان مورد غضب واقع شدن یک فرد ناصبى که اهانتى در حق على(ع)وفاطمه(س) مرتکب شده بود تا نور چشم او گرفته شد.

۳-داستان سلطان سنجر و شفا یافتن یک مجوسى جذام‏دار در مرقد امام‏رضا(ع)و شفا یافتن او،و ساختن ضریح نقره ‏اى بر مرقد مطهر آن حضرت.

تفصیل هر سه مطلب را در جلد ششم روضات مى‏توان مورد مطالعه قرار داد.

ترتیب و تنظیم کتاب دلالت‏بر وسعت اطلاعات نویسنده مى‏کند،ولى تاریخ‏دقیق کتابت درست مشخص نیست،ولى ترجمه آن به فارسى در سال‏۴۷۳ ه.ق ومجددا نقل آن به عربى در سال ۵۶۰ ه.ق صورت گرفته است.

وفات او:

احتمالا او در حدود ۵۸۵ هجرى در کربلا فوت نموده باشد و مدفنش در دروازه‏نجف،در محلى به نام‏«بستان‏»معروف و مزار است،البته سال دقیق رحلت او درست‏م شخص نیست.

فقهای نامدار شیعه//عقیقی بخشایشی



۱- آشنایى با علوم اسلامى،ص ۲۹۸٫

۲- ریحانه الادب،ج ۴،ص ۲۰۲،در جلد هفتم آن تعداد یازده نفر از کسانى را که با عنوان ابن حمزه شهرت‏ دارند معرفى شده ‏اند،ص ۵۵۲- ۴۸۰٫

۳- ریاض العلماء و حیاض الفضلاء،ج ۵،ص‏۱۲۳٫

۴- مدرک سابق،همان صفحه.

۵- مدرک سابق،همان صفحه.

۶- روضات الجنات،ج‏۶،ص‏۲۶۳٫

۷- روضات الجنات،ج‏۶،ص ۲۶۸٫

۸- روضات الجنات،ص‏۲۷۳ چاپ اسماعیلیان قم.

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
-+=