علما-الفعلمای قرن ششم

زندگینامه ابن شهر آشوب (متوفاى ۵۸۸ ه ق)

سرآغاز

دانشمند بلند آوازه شیعه (ابن شهر آشوب ) یکى از بزرگمردان تاریخ است که زندگى و آثارش سراسر درس عبرت ، معنویت ، شور و شوق و الگوى ایمان و تلاش است .
او در طول زندگى پربار خویش همواره در راه احیاى مکتب انسان پرور اهل بیت علیهم السلام و رشد و استحکام حوزه هاى علوم اسلامى کوشش ‍ فروانى از خودشان نشان داد. دانشمندى که در تمام علوم اسلامى مقامى بس بلند به دست آورد و در تربیت شاگرد و تحقیق و تصنیف تا واپسین لحظات زندگى تلاش کرد. حال زندگى او را به اختصار مرور مى کنیم .

میلاد

ابو عبدالله محمد بن على بن شهر آشوب سروى مازندرانى معروف به (رشید الدین از عالمان بزرگ و معروف شیعه در اواخر قرن پنجم و اوایل ششم هجرى است .
این فقیه فرزانه در جمادى الثانى سال ۴۸۸ ق . (و به قولى ۴۸۹ ق .) به دنیا آمد.  از اینکه به (شهر آشوب )، پدرش ، جدش نسبت (سرورى ) داده اند، بر مى آید که اصل این خاندان بزرگ از سارى مازندرانى بوده است ، اما درباره تولد خود وى که آباد در سارى بوده یا بغداد، نمى توان به یقیقن اظهار نظر کرد. البته بعضى از محققان تولد (این شهر آشوب ) در بغداد را ترجیح داده اند.

جد او شیخ شهر آشوب بن کیاکى ، دانشمندان بزرگ شیعه و از مردم سارى بود که در گروه شاگردان نامى و ممتاز شیخ طوسى (متوفى ۴۶۰ ق .) به شمار مى رفت .
پدرش شیخ على فرزند شیخ شهر آشوب نیز از فقیهان و محدثان فاضل و از دانشمندان بزرگ شیعه محسوب مى شدکه در تربیت فرزند خویش از جان و دل تلاش کرد.

شکوفایى

محمد رفته رفته همچون دیگر کودکان همسن و سال خود رشد مى کرد و بزرگ مى شد، اما فرقى که با دیگران داشت این بود که در دامن خانواده اى روحانى ، دانش پرور و تربیت شناس پرورش مى یافت . او چون به هشت سالگى رسید تمام قرآن را حفظ کرده بود و از این به بعد او را (حفظ) (حافظ قرآن ) لقب دادند.
این شهر آشوب بعد از فراگیرى قرآن و دروس مقدماتى و ادبى به تحصیل علوم و معارف دینى مثل فقه و اصول ، حدیث ، رجال ، کلام و تفسیر پرداخت .

آغاز و انجام تحصیلات عالى او دقیقا معلوم نیست ، اما همین قدر معلوم است که در نزد پدر و جدش و بزرگانى چون شیخ طوسى ، عبدالواحد آمدى و قطب الدین راوندى سطوح عالى علم و ادب را گذراند ولى از آنجا که آن بزرگان هر یک در شهر و دیارى دور از هم زندگى مى کردند به این نتیجه مى رسیم که ابن شهر آشوب در راه کسب علم و معرفت و براى استفاده از محضر دانشوران بزرگ شیعه در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجرى سالها از این شهر به آن شهر و از این دیار در حال مهاجرت و گشت و گذار بوده است .

اساتید

۱ – شیخ شهر آشوب ( جد بزرگوار وى )
۲ – شیخ على (پدر دانشمندش )
۳ – واعظ نیشابورى (متوفاى ۵۰۸ ق .) معروف به (صاحب روضه الواعظین ) و (فتال نیشابورى ). این عالم بزرگ شیعه را در سال ۵۰۸ ق . در شهر نیشابور به شهادت رساندند.
۴ – شیخ ابو على فضل بن حسن طبرسى (متوفى ۵۴۸ ق .) مفسر بلند آوازه شیعه هجرى است  که دارى تاءلیفات زیادى چون : تفسیر مجمع البیان و جوامع الجامع ، اعلام الورى و… مى باشد.
۵ – ابو منصور طبرسى ، نویسنده کتاب رجالى خود (معالم العلماء) به بزرگى از او یاد کرده و درباره آثارش مى نویسد:
(استادم احمد بن ابى طالب ، کتابهاى مختلفى دارد از جمله : الکافى در فقه و…)
۶ – (قاضى سید ناصح الدین آمدى (متوفى ۵۵۰ ق .) صاحب کتاب ارزنده (غررالحکم و دررالکلم )
۷ – ابوالفتوح رازى (متوفى ۵۲۲ ق .)  از علماى بزرگ عصر خود و از اساتید عصر خود بود که داراى کتاب معروفى به نام (النفض ) مى باشد.
۹- سید ضیاء الدین فضل الله راوندى کاشانى (متوفاى ۵۶۲ ق .)
۱۰ – قطب الدین راوندى (متوفاى ۵۷۳ ق .)
۱۱ – ابوالحسن على بن ابى القاسم بیهقى ، معروف به ابن قندى ۵۶۵ ق .) او مورخ شهیر خطه دانش پرور سبزوار و خراسان و یکى از علماى بزرگ شیعه در قرن ششم هجرى است .

ابن شهر آشوب همچنین در محضر گروهى از علماى اهل سنت نیز تحصیل کرده است که مشهورترین آنها عبارتند از:

۱ – ابوعبدالله محمد بن احمد نطنزى ، مؤ لف کتاب (الخصائص العلویه على سائر البریه ) (۳۰۷)
۲ – جارالله زمحشرى معتزلى (متوفاى ۵۳۸ ق .) ابن شهر آشوب در نزد او کتاب (تفسیر کشاف ) و (ربیع الابرار) و (الفایق فى غریب الحدیث ) را که همه از تاءلیفات خود زمحشرى است ، خوانده و از این استاد اجازه نقل روایات آن کتابها را نیز گرفته است . (۳۰۸)

موفقیت

ابن شهر آشوب پس از سالیانى اقامت در حوزه هاى علمیه ایران و استفاده از محضر دانشمندان و اساتید بزرگ و مسافرتهاى علمى در سرزمینهاى مختلف ایران (مازنداران ، مشهد مقدس ، نیشابور، سبزوار، رى ، کاشان ، اصفهان و همدان ) در سال ۵۴۷ ق . با کوله بارى از دانش و معنویت از شهر همدان به بغداد عزیمت کرد. وى در بغداد که پایتخت بنى عباس و مشهورترین مرکز علوم اسلامى آن روزگار بود و دانشمندان زیادى در آن علوم و فنون مختلف پرداخت و هم در آن رشته ها کتابها نوشت .

ابن شهر آشوب از همان سالهاى جوانى که در ایران و عراق مشغول تحصیل بود، تدریس هم مى کرد. (وى هر علمى از علوم اسلامى را که به حد کمال دارا بود، شروع به تدریس آن علم مى کرد.)

با اینکه در زمان ابن شهر آشوب دانشمندان عالمان بزرگى وجود داشتند که مورد احترام مردم و از جایگاه ویژه اى برخوردار بودند، در این میان ابن شهر آشوب امتیاز و بر جستگى خاص داشت و مقام علمى و موفقیت او از دیگران نمایان تر بود. او به هر شهرى از ممالک اسلامى که حوزه علمیه داشت ، مى رفت در راءس آنان قرار مى گرفت و کار تدریس و بحث و پرورش ‍ شاگران را به صورت جدى و چشمگیرترى آغاز مى کرد.

شاگردان

وى زمانى که در شهرهاى بغداد، حله و موصل مى زیست و در اواخر عمر که در شهر حلب اقامت داشت و در دیگر شهرهاى اسلامى ، شاگردان زیادى تربیت کرد که از میان به افراد مى توان اشاره کرد:
۱ – علامه سید محمد بن زهره حلبى (متوفاى پس از ۵۸۵ ق .)
۲ – شیخ جمال الدین ابوالحسن على بن شعره حلى جامعانى (متوفاى ۵۸۱)
۳ – شیخ تاج الدین حسن بن محمد سوارى
۵ – یحیى بن ابى طى حلبى
۶ – سید کمال الدین حیدر حسینى
ابن شهر آشوب یکى از اساتید علم و حدیث و اجازه نقل حدیث بوده است . وى از اساتید خویش اجازه نقل روایت داشته و از آنها روایت مى کرده است . از جمله ایشان : شیخ ابومنصور طبرسى ، محدث شیخ على ابن شهر آشوب ، شیخ شهر آشوب ، شیخ ابوعلى فضل بن حسن طبرسى (صاحب تفسیر (مجمع البیان ) )، شیخ جمال الدین ابوالفتوح رازى ، قطب الدین راوندى و… مى باشند.

هجرت

اوائل دوران خلفت مستضیئى (۵۴۷ – ۵۶۶) ابن شهر آشوب در بغداد بود و مشتضیئى در تقویت افکار و گسترش عقاید و اقتدار علماى حنبلى سعى و کوشش مى نمود. رفته رفته فعالیتهاى چشمگیر ابن شهر آشوب از سوى مخالفان نادیده انگاشته مى شد و او را تضعیف مى کردند. از این رو بغداد دیگر مکان مناسبى براى ارائه فعالیت ابن شهر آشوب نبود. وى بغداد را به قصد شهر تاریخى و عالم پرور حله ترک کرد و به آن دیار مهاجرت نمود. ابن شهر آشوب در سال ۵۶۷ ق . کرسى درس خود را در حله رونق بخشید و شروع به تدریس و تربیت شاگرد نمود و پس از سالیان دراز، حله را ترک کرد و به شهر موصل رفت و پس از اقامت زیادى در موصل سرانجام به شهر حلب (شهر ستارگان ) هجرت کرد.

نویسنده روضات الجنات مى گوید:
(علت انتقال ابن شهر آشوب از عراق به شهر حلب آن بود که شهرستان مزبور در آن روزگار مجمع رجال و بزرگان بوده و مردم آنجا هم عموما با امامى مذهبان بخوبى رفتار مى کرده و به مناسبت اینکه شهرستان حلب تحت نظر آل حمدان بود که امامى مذهب بوده اند… نسبت به علماى شیعه احترام مى کردند.)

آثار جاودن

ابن شهر آشوب قهرمان عرصه قلم و نگارش بود. او در اکثر علوم اسلامى – اعم از فقه ، اصول ، کلام ، حدیث ، تاریخ ، تفسیر، رجال و… – تاءلیفات و تصنیفاتى ارزنده ، آموزنده و بى سابقه از خود به یادگار گذاشته که هر یک در نوع خود مهم و نشانگر نبوغ فکرى و مقام والاى علمى نویسنده آن است ؛ آثارى که همواره مورد توجه و عنایت علمان و دانشمندان قرار گرفته است .
اینک به معرفى برخى از آثار پر ارج آن دانشمند بزرگ شیعه مى پردازیم :

۱ – متشابه القرآن و مختلفه : کتابى است تحقیقى که مؤ لف آن در سال ۵۷۰ ق . در شهر حله به پایان برده است .
۲ – مناقب آل ابى طالب علیه السلام : ابن شهر آشوب در این اثر گرانقدر مناقب و فضایل چهارده معصوم علیه السلام را یکایک مورد بحث و شرح قرار داده است .
۳ – معالم العماء: او در یک کتاب کم حجم و پربار پس از برشمارى نام ۱۰۲۱ تن از دانشمندان شرح حال کوتاهى از زندگى آنان و آثارشان را ذکر کرده است .
۴ – مناقب النوصب
و شانزده اثر ذیل :
مخزون المکنون فى عیون الفنون ،

الطرائق فى الحدود و الحقائق ،

مائده الفائده ،

امثال فى الامثال ،

الاسباب و النزول على مذهب آل الرسول ،

الحاوى ،

الاوصاف ،

المنهاج ،

الفصول فى النحو، الجدیده ،

انساب آل ابى طالب ،

الاربعین حدیثا (در مناقب حضرت علیه السلام )، نخب الاخبار، الخصایص الفاطمیه ،

بیان التنزیل ،

الموالید

در عرصه شعر

ابن شهر آشوب در عرصه شعر و ادب نیز حضورى نیکو داشت . و اشعار به جا مانده از ایشان بیانگر این است که او اشعارى توانا و زبردست و ادیبى ماهر بود. اشعار او بیشتر حاوى نکات اخلاقى عرفانى ، حکیمانه و مدایح و مناقب اهل بیت – علیه السلام – بود و در نوشته ها و هم در اشعارش به مخالفان تشیع پاسخ داده و در این مورد اشعار زیاد سروده است . او اشعار خود را بیشتر در کتاب (مناقب ) به مناسبتهاى مختلف آورده و با کمال تاءسف هنوز به صورت دیوان ، با دفتر شعر، تدوین و تنظیم نشده است . ما در اینجا به عنوان نمونه دو بیت از اشعارش را که در مدح و منقبت ائمه اطهار – علیه السلام – گفته است مى آوریم :

بعد النبى ائمه لمعاشر
و ائمتى من بعده اولاده
ان کان قد شرقت به اصحابه
فنبوه ما شرفوا و هم اکباده .

– بعد از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله مردمان را پیشوایانى بود، اما پیشوایان من بعد از آن حضرت فرزندان اویند.
– چرا که اگر اصحاب او به سبب صحابه بود شرافت یافتند، فرزندان وى ، هم این شرافت داشتند و هم جگر پاره هاى او بودند.

از نگاه دیگران

گفته ها و اظهار نظرهاى دانشمندان اسلامى چراغى است تا ما در پرتو آن ، شخصیت علمى شاءن و منزلت معنوى مردانى چون ابن شهر آشوب را بهتر بشناسیم . پس با گذشت دیگران عظمت روحى و مقام علمى او را به نظاره مى نشنینیم :
۱ – علامه میرمصطفى حسینى تفرشى (متوفى ۱۰۲۱ ق .) نقل مى کند:
(رشید الدین محمد… شهر آشوب ، پیشواى طایفه شیعه و فقیه آنان ، شاعرى بلیغ و نویسنده بود…)
۲ – شیخ ابو على حائرى (متوفى ۱۲۵۱ ق .) مى نویسد:
(ابن آشوب شیخ الطائفه است و پایه فضل او به گفتگو ندارد.)
۳ – شیخ حر عاملى (متوفى ۱۱۰۴ ق .) مى گوید:
(ابن آشوب عارف به رجال و اخبار و احادیث ، شاعر و ادیب و جامع همه خوبیها بود.)
۴ – علامه میرزا حسین نورى (متوفى ۱۳۲۰ ه‍ق ) مى نویسد:
(فخر شیعه ، تاج شریعت ، افضل الاوائل و دریاى تلاطم ژرفى که ساحل ندارد، احیا کننده آثار مناقب و فضائل ، رشید المله و الدین شمس الاسلام و المسلمین ابن آشوب فقیه ، محدث ، مفسر، محقق و…)
۵ – دانشمند رجالى و محقق ملا على قراجه داغى دیزمارى علیارى (متوفى ۱۳۲۷ ق .) مى نویسد:
(ابن آشوب مازندرانى ، پیشواى طایفه شیعه … و نویسنده بود.)
چنانچه از کتابهاى نویسندگان بر مى آید دانشمندان اهل تسنن آن طور که از ابن شهر آشوب تجلیل و به بزرگى یاد کرده اند، در حق کمتر کسى از علماى شیعه چنین کرده اند.
اینک به گفته هاى یکى از آنان اشاره مى کنیم تا از این رهگذر اندکى به شخصیت علمى و قدر و منزلت و شان او بیشتر پى بریم .
صلاح الدین صفدرى ، یکى از عالمان بزرگ اهل سنت مى نویسد:
(محمد بن على بن شهر آشوب … یکى از سرشناسان شیعه است . او در هشت سالگى قرآن را حفظ کرده بود و در علم اصول شیعه به حد نهایى رسید. وى در علوم قرآنى و مشکلات حدیث و اخبار و لغت و نحو و موعظه در منبر – در زمانى که مقتفى خلیفه عباسى در بغداد بود از دیگران تقدم داشت .)

رحلت

سرانجام ابن آشوب ، فقیه فرزانه اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام پس از گذراندن صد سال عمر و حدود هفتاد سال خدمت پرتلاش به تشیع ، با تحصیل ، تعلیم و تربیت ، تحقیق و ترویج احکام الهى و تحمل محنتهاى بسیار در راه دین و استحکام حوزه هاى علوم دینى و رفع مسائل اجتماعى مردم و مشکلات شخصى زندگى ، در شب جمعه ۲۲ شعبان سال ۵۸۸ ق در شهر حلب به دیار باقى پر کشید و پیکر عزیزش را در نزدیکى شهر در دامنه کوه جوشن ، در جوار مرقد حضرت محسن بن ابى عبدالله الحسین علیه السلام دفن کردند.

 

گلشن ابرار//جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
-+=