استادان حمّاد بن عیسى
ابان بن تغلب: ابان، از راویان و شاگردان امام سجّاد، امام باقر و امام صادق(علیه السلام) بود و در سایه این سعادت به مقامات والاى علمى و معنوى رسید. امام باقر(علیه السلام) به او فرمود: «اى ابان در مسجد مدینه بنشین و فتوا بده، من دوست دارم در میان شیعیانم امثال تو را ببینم»(۱۵).
امام صادق(علیه السلام) نیز به او فرمود: «با مردم مدینه به بحث و گفتگوى علمى بنشین، من دوست دارم در میان شاگردانم امثال تو فراوان باشند».
وى احادیث بسیارى از امام صادق(علیه السلام) نقل کرد، امام صادق(علیه السلام) به ابان بن عثمان فرمود: «برو آن احادیث را از ابان بن تغلب بشنو و از او روایت کن».
ابان بن تغلب در علوم متداول زمان خود مانند حدیث، کلام، تفسیر و ادبیات استاد بود. کتاب هاى غریب القرآن و فضایل و کتاب احوال صفین بخشى از تألیفات اوست.
از امتیازات ابان آن است که مورد اعتماد اهل تشیّع و اهل سنّت است. او سرانجام پس از عمرى تلاش در راه نشر علوم اهل بیت(علیهم السلام) در سال ۱۴۱ قمرى درگذشت. هنگامى که این خبر به گوش امام صادق(علیه السلام) رسید فرمود: «به خدا سوگند مرگ ابان دل مرا به درد آورد»(۱۶).
اسحاق بن عمّار بن حیّان صیرفى کوفى: اسحاق از راویان معتبر شیعه و از اصحاب امامان معصوم صادق و کاظم(علیهما السلام) بود. اسحاق به همراه برادران و برادرزاده هایش خانواده اى بزرگ از محدّثان شیعه بوده اند.(۱۷)
روایت است که هرگاه امام صادق(علیه السلام) اسحاق و برادرانش را مى دید، مى فرمود: «خداوند گاهى دنیا و آخرت را براى برخى از مردم جمع مى فرماید»(۱۸).
ابان بن عثمان احمر بجلى: او در زمره راویان امام صادق و امام کاظم(علیه السلام) بوده و از اصحاب اجماع شمرده مى شود.
حریز بن عبداللَّه سجستانى ازدى کوفى: حریز از اصحاب امام صادق(علیه السلام) و از راویان مورد اعتماد شیعه است. او در فقه تألیفاتى نیز داشته است. حریز از مشایخ بزرگ حمّاد است و حمّاد روایات بسیارى از او نقل کرده است. حریز را به خاطر سفرهاى فراوان تجارى به سجستان، سجستانى نامیده اند. حریز در عصر زندگى امام صادق(علیه السلام) به همراه جمعى از شیعیان در یکى از مساجد سجستان، به دست خوارج به شهادت رسید.(۱۹)
عبداللَّه بن ابى یعفور: از اصحاب خاصّ امامان باقر و صادق(علیه السلام) بوده است. براى شناخت عظمت شأن او بهتر است به نامه اى که امام صادق(علیه السلام) به مفضّل بن عمر جعفى نوشته مراجعه کنیم. امام(علیه السلام) چنین مى نویسد:
«پیمان و عهدى را که با تو مى بندم قبلاً با عبداللَّه بن ابى یعفور داشتم. او به رحمت ایزدى پیوست، در حالى که به عهد و پیمان خدا و رسول و امام خویش وفا کرد و خداوند روح او را – درود خدا بر او – هنگامى گرفت که آثار پسندیده اى از خود باقى گذاشت. کوشش هایش مورد سپاس، لغزش هایش آمرزیده و مشمول لطف و مرحمت خداى خویش قرار داشت.
خدا و رسول و امام و پیشوایش از او راضى و خشنود بودند. -سوگند به قرابت و خویشى ام با رسول اللَّه(صلی الله علیه و آله) – در عصر ما کسى در برابر فرمان ها و دستورات خدا و رسول و امام زمانش از او مطیع تر و فرمانبردارتر نبود. او بر این عهد پایدار ماند تا خدایش او را به سوى رحمت بى کرانش کشید و او را وارد بهشت کرد و در آن جا او را همنشین رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین قرار داد.
خداوند عبداللَّه را میان دو مسکن جاى داده است: مسکن پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مسکن على صلوات اللَّه علیه، هرچند که مسکن هاى ایشان یکى و مراتب و درجاتشان نیز یکى است. خداوند هرچه بیشتر از او راضى باشد و بر وى ببخشد که ما از او راضى و خشنودیم …».(۲۰)
عبداللَّه بن سنان: این فقیه صالح از اصحاب امام صادق(علیه السلام) بود. امام ششم(علیه السلام) در باره او فرموده است: «عبداللَّه هرچه پا به سنّ مى گذارد بهتر و پاک تر مى شود».(۲۱)
عبداللَّه بن مسکان: از اصحاب اجماع، و از شاگردان امام صادق و امام کاظم (علیهما السلام) بوده است.(۲۲)
از دیگر اساتید که حمّاد از آنان نقلِ حدیث کرده عبارتند از:
- ابراهیم بن ابى زیاد،
- ابراهیم بن عثمان،
- ابراهیم بن عمریمانى صنعانى (۲۳)،
- اسحاق بن جریر بن یزید بن جریربن عبداللَّه بجلى (ابویعقوب)،
- اسحاق بن خالد،
- اسماعیل بن حرّ، برید بن ضمره لیثى،
- ابوعبداللَّه حسین بن مختار قلانسى (حسین قلانسى)،
- حمّاد بن عثمان،
- ربعى بن عبداللَّه بن جارود بن ابى سبره هذلى (ابونعیم بصرى)،
- زرعه بن محمد،
- سلیمان بن خالد بن دهقان،
- ابویعقوب شعیب بن یعقوب العقرقوفى،
- صباح بن سیّابه کوفى،
- طاهره بنت عمرو بن دینار،
- عاصم بن سلیمان بصرى معروف به کوزى،
- عبدالأعلى بن اعین،
- ابو محمد عبداللَّه بن ابى یعفور عبدى،
- عبداللَّه بن جندب بجلى،
- عبداللَّه بن سنان بن طریف کوفى،
- عبداللَّه بن قاسم،
- ابو محمد عبداللَّه بن مغیره بجلى کوفى،
- عبداللَّه بن میمون بن اسود قدّاح،
- عبدالحمیدبن عواض طائى کوفى،
- عبدالرحمان بن ابى عبداللَّه میمون بصرى،
- ابوعلى عبیداللَّه بن على بن ابى شعبه حلبى کوفى،
- عبید بن زراره بن اعین شیبانى،
- عمران بن على بن ابى شعبه حلبى کوفى،
- عمر بن محمد بن عبدالرحمان بن اذینه کوفى،
- عمر بن یزید، ابوعبداللَّه عمرو بن شمر بن یزید جعفى کوفى،
- ابوالحسن على بن ابى حمزه بطائنى،
- فضل بن ربیع،
- فضاله بن ایّوب،
- قاسم بن محمد،
- محمد بن حمزه بن بیض کوفى خثعمى،
- محمد بن مسعود،
- محمد بن مسلم،
- محمد بن میمون،
- محمد بن یوسف،
- ابوسیّار مسمع بن عبدالملک بن مسمع بن مالک بن مسمع بن شیبان،
- معاویه بن عمّاربن ابى معاویه،
- معاویه بن وهب،
- منصور بن یونس،
- نباته بن محمد بصرى،
- یحیى بن عمر بن کلیع،
- ابوسفاتج،
- سماعه،
- فضیل،
- ناجیه،
- عبدالمؤمن،
- سوار،
- ابو عمرو مدائنى،
- هیثم.(۲۴)
شاگردان حمّاد(۲۵)
شاگردان حمّاد افرادى هستند که روایاتى را از او نقل کرده اند. یادآور شویم این بدان معنا نیست که آنان در جلسه درس او شرکت مى کرده اند، بلکه به صرف نقل روایت، شاگردى مصداق پیدا مى کند:
حسن بن على بن فضّال: وى از یاران حضرت رضا(علیه السلام) و مردى جلیل القدر و زاهد و پرهیزگار و ثقه بود. او داراى تألیفات بسیارى از جمله کتاب زیارات، کتاب بشارات، کتاب نوادر، کتاب ردّ بر غلات، کتاب الشواهد، کتاب ملاحم، کتاب رجال و … است و در عصر امام هادى(علیه السلام) به سال ۲۲۴ قمرى، درگذشت (۲۶).
فضل بن شاذان نیشابورى: او از راویان بزرگ حدیث است و کتب بسیارى تألیف کرد. علاوه بر این فضل از فقها و متکلّمین بزرگ شیعه بود و از محضر امام رضا و امام جواد(علیهما السلام) بهره مند شد. او در ۲۶۰ قمرى درگذشت و آرامگاهش در نیشابور است.(۲۷)
احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى: وى از اصحاب اجماع و راویان امام رضا و امام جواد(علیه السلام) بود و در سال ۲۲۱ هجرى وفات کرد.(۲۸)
صفوان بن یحیى: او از اصحاب اجماع و راویان امامان رضا و جواد (علیهما السلام) است. صفوان فقیهى بزرگ، زاهد و مورد اعتماد بود. و در سال ۲۱۰ قمرى درگذشت.(۲۹)
حسن بن محبوب: او از اصحاب اجماع و بزرگان عصر خود بود و کتاب هاى بسیارى در فقه نوشت. چنان نقل شده است که او از شصت تن از شاگردان امام ششم(علیه السلام) روایت دارد. ابن محبوب در سال ۲۲۴ قمرى در سن ۶۵ سالگى درگذشت.(۳۰)
على بن مهزیار: وى دانشمندى بزرگ و از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادى(علیهم السلام) بود. مقام علمى و معنوى او بر کسى پوشیده نیست، زیرا او از نمایندگان امام جواد و امام هادى(علیهما السلام) بود و ۳۳ کتاب تصنیف کرده است.(۳۱)
دیگر شاگردان حمّاد عبارتند از:
- ابو اسحاق ابراهیم بن هاشم بن خلیل قمّى (۳۲)،
- اسماعیل بن سهل،
- ایّوب بن نوح بن درّاج نخعى،
- جعفر بن بشیر وشّاء بجلى،
- حسن بن راشد، حسن بن سعید،
- حسن بن على بن حسین (حسین بن حسن) ضریر،
- حسین بن احمد بن شیبان قزوینى،
- حسین بن اسد،
- حسین بن سعید اهوازى،
- سلیمان بن جعفر جعفرى (ابومحمد)،
- سلیمان بن داود مِنْقرى،
- عبّاس بن معروف قمّى،
- عبدالرحمان بن اَبى نجران تمیمى،
- عبدالرحمان بن کثیر هاشمى،
- عبداللَّه بن صلت قمّى،
- على بن اسماعیل (على بن اسماعیل بن عیسى)،
- على بن حدید بن حکیم مدائنى،
- على بن سندى،
- عیسى بن حمّاد بن عیسى (۳۳)،
- محمد بن ابى عمیر(۳۴)،
- محمدبن اسماعیل بن بزیع،
- محمد بن حسن بصرى،
- محمد بن حسن بن شمّون،
- محمد بن حسین بن ابى خطّاب زیّات همدانى کوفى،
- محمد بن خالد بن عبدالرحمان بن محمد بن على برقى،
- محمد بن ربیع، محمد بن عبدالحمید،
- ابوجعفر محمد بن عیسى بن عمید بن یقطین بن موسى،
- محمدبن ولید، محمد بن یونس، مختار بن زیاد،
- یعقوب بن یزید بن حمّاد انبارى،
- یعلى بن حمّاد (پدر حمّاد بن یعلى بن حمّاد).
تألیفات حمّاد بن عیسى
۱ – نوادر(۳۵): مجموعه اى از احادیث متفرّقه است که تحت عنوان باب معینى قرار نمى گیرد.
۲ – کتاب الصلاه(۳۶): مجموعه اى از احادیث پیرامون نماز بوده است.
۳ – کتاب الزکاه(۳۷): مجموعه اى از احادیث درباره زکات بوده است.
۴ – عبر و مواعظ و تنبیهات على منافع الأعضاء من الإنسان و الحیوان و فصول من الکلام فى التوحید(۳۸):
کتابى داراى چند بخش مستقلّ با موضوعات مختلف بوده است.
مدّت زندگانى حمّاد بن عیسى در عصر(۳۹) امامان معصوم(علیهم السلام)
عصر امام صادق(علیه السلام) حداقل ۳۰ سال حداکثر ۳۸ سال (… – ۱۴۸ ق)
عصر امام کاظم(علیه السلام) ۳۵ سال (۱۴۸ – ۱۸۳ ق)
عصر امام رضا(علیه السلام) ۲۰ سال (۱۸۳ – ۲۰۳ ق)
عصر امام جواد(علیه السلام) ۶ سال (۲۰۳ – ۲۰ق)
خلفاى معاصر حضرت امام صادق (علیه السلام) (۱۱۴ – ۱۴۸ ق)
امویان:
هشام بن عبدالملک (۱۰۵ – ۱۲۵ ق)؛
ولید بن یزید بن عبدالملک (۱۲۵ – ۱۲۶ ق)؛
یزید بن ولید بن عبدالملک (۱۲۶ ق)؛
ابراهیم بن ولید بن عبدالملک (۷۰ روز از سال ۱۲۶ ق)؛
مروان حمار (۱۲۶ – ۱۳۲ ق).
عبّاسیان:
عبداللَّه بن محمد سفّاح (۱۳۲ – ۱۳۷ ق)؛
ابوجعفر منصور دوانیقى (۱۳۷ – ۱۵۸ ق).
۰۱۴٫ حماد بن عیسى صواف از اصحاب امام جواد(علیه السلام) بوده و ظاهراً به پشم فروشى اشتغال داشته است .ر.ک: معجم الرجال الحدیث، ج ۶، ص ۲۳۸٫
۰۱۵٫ حمّاد بن عیسى عبسى در میان علماى رجال ناشناخته مانده است، تنها روایتى که از وى باقى مانده نشان مى دهد که بلال بن یحیى عبسى استادش بود و عبّاد بن یعقوب و عثمان بن شیبه از شاگردان وى شمرده مى شدند. ر.ک: میزان الاعتدلال فى نقد الرجال، ص ۵۹۸٫
۰۱۶٫ وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۴۶۵٫ در روایتى نقل شده که گروهى از جهینه مهمان امام صادق(علیه السلام) شدند، پس امام از آنها به بهترین نحو پذیرایى کرد و آنها را مورد اکرام قرار داد.
۰۱۷٫ شهرهایى که تعداد زیادى راوى در آن مى زیسته اند – از جهت کثرت نقل احادیث معتبر – در مرتبه بالاترى نسبت به دیگر شهرها قرار داشته اند.
۰۱۸٫ بهجه الآمال فى شرح زبده المقال، ج ۳، ص ۳۶۳٫
۰۱۹٫ مجمع الرجال، ج ۲، ص ۲۲۹٫
۰۲۰٫ رجال الطوسى، ص ۱۷۴٫
۰۲۱٫ رجال نجاشى، ص ۱۰۳٫
۰۲۲٫ اسامى اساتید و شاگردان مذبور بر اساس تحقیقات شخصى نگارنده در کتب اربعه، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل و بحارالانوار به دست آمده است. در فصل سوم براى دست یابى پژوهشگران به اسامى استادان و شاگردان و روایات حمّاد به نشانى احادیث مروى از حمّاد اشاره شده است.
۰۲۳٫ در اصطلاح رجال به استادان «مشایخ» اطلاق مى شود.
۰۲۴٫ بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۲۸۶، باب ۲۰، روایت ۹ (عن عیسى بن حمّاد بن عیسى عن أبیه عن الرضا(علیه السلام)).
۰۲۵٫ رجال نجّاشى، ص ۷٫
۰۲۶٫ رجال نجاشى، ص ۷ ؛ صفحاتى از زندگانى امام جعفر صادق(علیه السلام)، ص ۱۰۸٫
۰۲۷٫ رجال نجاشى، ص ۵۱٫
۰۲۸٫ صفحاتى از زندگانى امام جعفر صادق(علیه السلام)، ص ۱۱۰٫
۰۲۹٫ رجال نجاشى، ص ۱۰۵ (ذیل حرف ح).
۰۳۰٫ صفحاتى از زندگانى امام جعفر صادق(علیه السلام)، ص ۱۲۸٫
۰۳۱٫ همان، ص ۱۲۹٫
۰۳۲٫ رجال نجاشى، ص ۱۴۸٫
۰۳۳٫ بسیارى از روایات حمّاد به نقل از ابراهیم بن عمریمانى است.
۰۳۴٫ شمارى از اسامى فوق از کتاب معجم رجال الحدیث، ج ۶ ، ص ۲۳۱ استفاده شده است.
۰۳۵٫ رک: معجم رجال الحدیث، ج ۶ ، ص ۲۳۱٫
۰۳۶٫ ر ک: منتهى الآمال، ج ۲، ص ۵۵۸ ؛ رجال نجاشى، ص ۲۶٫
۰۳۷٫ ر ک: منتهى الامال، ج ۲، ص ۶۲۸؛ رجال نجاشى، ص ۲۱۶٫
۰۳۸٫ منتهى الآمال، ج ۲، ص ۶۲۷؛ رجال نجاشى، ص ۵۴٫
۰۳۹٫ رجال نجاشى، ص ۱۳۹٫
۰۴۰٫ ر ک: منتهى الآمال، ص ۵۵۹٫
۰۴۱٫ ر ک: همان، ج ۲، ص ۶۳۱٫
۰۴۲٫ وى اولین کسى است که حدیث کوفیان را در قم منتشر کرد.
۰۴۳٫ فرزند حمّاد.
۰۴۴٫ از اصحاب اجماع.
۰۴۵٫ معجم المؤلفین، ج ۱، ص ۶۵۱٫
۰۴۶٫ الذریعه، ج ۱۵، ص ۵۶ ؛ معجم المؤلفین، ج ۱، ص ۶۵۱٫
۰۴۷٫ الذریعه، ج ۱۲، ص ۴۲ ؛ رساله ابى غالب الزرارى و ملحقاتها، ص ۱۷۳٫
۰۴۸٫ رجال نجاشى، ص ۱۰۳٫
۰۴۹٫ مراد از عصر هر امام، مدّت امامت اوست.