علما-شعلما-کعلمای قرن سیزدهم

زندگینامه آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانى (متوفاى ۱۳۰۱ه.ش)

 

 

LearnedS292 زندگینامه آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانى (متوفاى ۱۳۰۱ه.ش)
ولادت

حبیب الله شریف کاشانى در سال ۱۲۶۲ ق . دیده به جهان گشود.پدرش آیه الله ملا على مدد ساوجى در ساوه متولد شد و بخش عظمى از تحصیلات خود را در قزوین و سپس کاشان گذراند. در ایام جوانى به درجه اجتهاد رسید و سپس در سال ۱۲۶۶ ق . از کاشان به ساوه مراجعت کرد و تا پایان عمر روشنى بخش مردمان آن دیار گردید.مادر ملا حبیب الله ، دختر میرزا حبیب الله (معروف به میرزا باباى حسینى نطنزى ) بود.

تحصیل

حبیب الله پس از رحلت پدرش (۱۲۷۰ ق .) در زادگاهش کاشان تحت سرپرستى آیه الله سید حسین کاشانى (متوفاى ۱۲۹۶ ق .) به تحصیل علوم حوزوى همت گماشت .آن نوجوان یتیم ، در پرتو تلاش و استعداد خدادادى اش و دقت و مراقبت استادش ، در مدت ده سال مدارج عالى تحصیل را پشت سر نهاد و در شانزده سالگى گواهى نقل روایت و سپس در هیجده سالگى از استادش ، گواهى اجتهاد دریافت کرد.
آیه الله سید حسین کاشانى که از شاگردان پدر بزرگوار ملا حبیب الله بود، نقشى بسزا در تربیت علمى و نیز امور زندگى ملا حبیب الله داشت وى در گواهى اجتهادى که براى ملا حبیب الله نوشته چنین آورده است

(… فرزند روحانى من ، عالم ربانى و عامل صمدانى ، استاد زبر دست ، دانشمند و فقیه کامل ، رستگار و رهرو راه سعادت موید به تایید خداوند بى نیاز، حبیب الله فرزند مرحوم مغفور علامه زمان على مدد که پروردگارش رحمت کناد، در بسیارى از اوقات بحث و تحقیق در علوم با من بوده و بسیارى از مباحث اصول و فقه را نزد من خوانده و بسیارى از مطالب علم کلام و علوم وابسته را از من فرا گرفته و حمد خدا را که عالم فاضل و فقیه کامل و جامع کلیه شرایط فتوا گردیده و به درجه اجتهاد نایل شده و مراتب علم و عمل ، عدالت و سداد را حایز گردیده است …)

ملا حبیب الله درباره استادش آورده است :(… تمامى این زحماتى که او (سید حسین کاشانى ) برایم متحمل شد به این سبب بود که مى خواست حق شاگردى پدرم را ادا کرده باشد…)
ملا حبیب الله در دوران حیات پر بار خویش ، براى خوشه چینى از محضر بزرگان و کسب علم و ادب از هیچ کوششى دریغ نکرد. او با مسافرت به اصفهان از محضر آیه الله میرزا محمد مهدى کلباسى  استفاده فراوان برد.
وى در سالهاى اولیه تحصیل به تهران مسافرت و در خدمت استادان زیر کسب دانش کرد:
۱٫ آیه الله حاج سید حسین کاشانى (متوفاى ۱۲۹۶ ق .):
مهمترین و بزرگترین استاد ملا حبیب الله بود که از زمان طفولیت در کاشان سرپرستى وى را به عهده داشت و پس از مهاجرت به تهران نیز، همچنان به تربیت علمى و دینى او پرداخت .
۲٫ آیه الله میر محمد على کاشانى (متوفاى ۱۲۹۴ ق .): او علاوه بر استادى ، پدر همسر ملا حبیب الله بود.
۳٫ شیخ محمد اصفهانى (۱۴۶۷)
۴٫ حاج ملا هادى مدرس تهرانى (متوفاى ۱۲۹۵ ق .)
۵٫ ملا عبدالهادى تهرانى (۱۴۶۸)
۶٫ میرزا محمد اندر مانى (۱۴۶۹)
۷٫ حاج میرزا ابوالقاسم تهرانى (کلانتر) (۱۲۳۶ – ۱۲۹۰ ق .)

در جستجوى خورشید

این مجتهد شریف و ستاره پر فروغ کاشان ، دو سال پس از دریافت اجازه اجتهاد، در سال ۱۲۸۱ ق . براى آستان بوسى امامات معصوم علیهم السلام و نیز استفاده از محضر دانشمند پرآوازه شیعه – شیخ مرتضى انصارى – به سوى عراق حرکت کرد. او پس از رسیدن به کربلا، خبر جانگداز رحلت شیخ انصارى را شنید و در ماتم فرو رفت .

ستاره شریف کاشان با اقامت در کربلا، به محضر فقیه معروف آن دیار آیه الله مولى محمد حسین معروف به فاضل اردکانى شتافته ، از خرمن فضایل او بهره مى جوید.
پس از چندى به نجف اشرف رفته ، سر بر آستان کوى دوست امیرمومنان سایید و از آنجا به ایران بازگشت . ملا حبیب الله پس از رسیدن به کاشان ، مجذوب آوازه علمى یکى از دانشوران گلپایگان گردید و به سوى او شتافت وى در این باره مى گوید:

(پس از مدتى درنگ تصمیم گرفتم به خدمت سرور بزرگوار، فاضل صمدانى ، مرحوم ملا زین العابدین گلپایگانى برسم . چون به حضور وى رسیدم او را (در اثر بیمارى ) بسیار گوشه گیر یافتم به حدى که از خانه بیرون نمى آمد و درس و بحث و قیل و قال مدرسه را رها کرده و دچار ناراحتى و ضعف چشم گردیده بود. به همین علت نتوانستم از محضر وى استفاده درسى ببرم . لیکن فواید گرانقدرى از تشرف به حضورش نصیب من شد. او مرا سفارش کرد که با دنیاطلبان ترک مراوده کنم . دل را به یاد خدا مشغول دارم و خود را از عوامل مشغول کننده این جهان دور سازم و من تمامى وصایاى او را پذیرفتم و آویزه گوش خود ساختم و تا امروز بر آن هستم …)
آیه الله شریف کاشانى پس از استقرار در کاشان ، به رغم مشکلات موجود در آن عصر و نبود امکانات اولیه مورد نیاز، به تالیف ، تدوین و تکمیل تحقیقات خود پرداخت .

او همزمان با فعالیتهاى نگارشى ، از تدریس دانش پژوهان حوزه و ارشاد و هدایت دین باوران کاشانى غافل نبوده ، در مسند عظیم مرجعیت ، به انجام وظایف شرعى خویش اشتغال داشت .
مسجد قدیمى (میرزا مقیم ) که امروزه به نام (مسجد ملا حبیب الله شریف ) معروف است یاد آور تلاشهاى خالصانه او و ناله هاى شبانه آن عارف وارسته است .

وارسته شایسته

حبیب شریف حق ، در دوران زندگى نکویش از خود فارغ شد و نعمتها و زرق و برقهاى فریبنده دنیا را به کنار نهاد و در فضایى از زهد و وارستگى ، به شیوه شیواى بزرگان اقتدا کرد و با وجود فراهم شدن امکانات مالى ، در قله رفیع پارسایى قدم نهاد.
وصیت نامه آن فقیه گرانمایه بهترین سند گویاى این مطلب است . اینک قسمتهایى از آن وصیت نامه را مرور مى کنیم :
(… اما آنچه ندارم پس لا یعد و لا یحصى (بى حد و اندازه ) است … چه در دنیا مالى فراهم نکرده ام با آنکه مال بسیار به دستم آمد.

گفتند جهان دارى اسباب جهان دارد
گفتم نبود ما را چیزى چه زیات دارد

اما آنچه دارم از این قرار است : قرض – موافق آنچه در محلى دیگر ثبت است – و لکن امیدوارم از خداوند که قبل از وفات من قروض من ادا شود زیرا مکرر مقروض شده ام و من حیث لا یحتسب خداوند ادا فرموده است . کتب وقفى که تولیت آنها با اعلم علماى این بلد است ، بدهند به هر کس ‍ اعلم باشد. کتب وقفى که متولى آن معلوم نیست ، بدهند به مجتهد ثابت الاجتهاد… اما کتب مملو که این احقر کما فرض الله بین ورثه قسمت شود و ثلث قیمت آنها صرف مقبره من شود… چون در کاشان وفات نمایم در (دشت افروز) در زمین وقفى حاجى عبدالعزیزى که در تصرف من است و وقف است بر قبرستان …)

و کتب مولفه خودم که به خط خودم هست و نسخه اصل است وقف نمایند و به هر کس که بخواهد استنساخ کند بدهند و توالیت آن با آقا حسین (فرزند ارشد ملا حبیب الله ) است ، نسلا بعد نسل تا از میان نرود.

حاصل آنکه بعد از وفات من ترکه اى نخواهد بود که ورثه قسمت کنند مگر کتابهاى مملو که مرقوم شده است و محل حاجت من بوده است و در دنیا تعلقى به هیچ نداشته ام مگر به آنها. در این تاریخ نه آبى دارم و نه ملکى و نه مزرعه و نه دکانى و نه طلایى و نه نقره و اسباب خانه ، زیرا که :

جهان و هر چه در آن است هیچ در هیچ است
هزار مرتبه این نکته کرده ام تحقیق

تا عرصه سیاست

آیه الله شریف کاشانى به مسائل علمى توجه و عنایت افزون داشت و از جنجال آفرینى پرهیز داشت اما با اتکاء به اصول اساسى اسلام ، از حضور در صحنه هاى سرنوشت ساز سیاسى غافل نبود و به مقتضاى زمان و به اندازه توان در امور سیاسى دخالت مى کرد.

نهضت مشروطه و قیام عمومى مسلمانان ایران زمین به رهبرى روحانیون ظلم ستیز و دلسوز، مهمترین مساله سیاسى دوران حیات ملا حبیب الله شریف بود.

ملا عبدالرسول مدنى کاشانى – شاگرد و داماد آیه الله شریف – به دستور آیه الله شریف کاشانى ، کتابى را درباره مشروطیت به نام (رساله انصافیه ) به نگارش در آورد. پس از اتمام ، (محرم ۱۳۲۸ ق .) ملا حبیب الله شریف بر آن کتاب مقدمه اى کوتاه نگاشت که قسمتى از آن چنین است :
(… چون (رساله انصافیه ) ملاحظه شد مطابق مقصود این احقر و موافق قانون شرع انور بود.)
از دیگر اسنادى که بیانگر بعد سیاسى آیه الله شریف است نگارش کتاب (انتخاب المسائل ) است . این کتاب در برگیرنده پرسشهاى مردم درباره مسائل مختلف مشروطیت و جوابهاى حکیمانه ملا حبیب الله است .
البته پس از انحراف مشروطه از مسیر اصلى و شرعى خویش ، آیه الله شریف نیز در زمره مخالفان آن قرار گرفت و در مخالفت با مشروطه سخنها گفت . او در این باره اشعارى نیز سروده است .
حضور ملا حبیب الله شریف در جمع علماى کاشان و در پیشاپیش ‍ آزادیخواهان آن دیار، نسبت به انتخاب انجمن ایالتى و ولایتى کاشان سندى دیگر از این شخصیت است .

اسرار عارفانه

حبیب شریف کاشان عمرى را در تحصیل و تدریس و تحقیق موضوعات اساسى اسلام و علوم حوزوى گذراند. با اینهمه با شعر و شاعرى الفتى مخصوص داشت و ذوق لطف و طبع ظریفش وى را بر آن داشت تا اشعارى در موضوعهاى متفاوت بسراید. در این مجال تنها ابیاتى جند تراوشهاى ذوقى او را مرور مى کنیم :

بشنو از من بشنو از من اى نگار
تا نمایم سر خود را آشکار
اى مغنى اى مغنى از کرم
نغمه اى آغاز کن از زیر و بم
شیخ کامل قدوه اهل وثوق
عالم احکام دین یعنى صدوق
از امالى این حدیث معتمد
نقل فرموده است از روى سند
چونکه بر پا مى شود امر حساب
از جز او از ثواب و از عقاب
پهن گردد رحمت پروردگار
پس بیامرزد هزار و صد هزار
تو دانى چیست دنیا؟ این شب و روز
چه بختت واژگون باشد چه فیروز
همه چون باد صرصر در عبورند
اگر شاه و رعیت ، مرد گورند
مرا هر شب هزاران آه باشد
هزاران سوز دل همراه باشد
هر آن کس را که سوزى نیست در سر
به نزد عارفان گمراه باشد
نشاید دلبرى را جز دلى پاک
اگر چه صورتى چون ماه باشد
مرا این زندگانى قید و بند است
و گر نه همت من بس بلند است
همه اسباب دنیا گر بدانى
به نزد اهل دانش ریشخند است

گفته ها و نکته هاا

در این قسمت از زندگى حبیب شریف حق گفته ها گوییم و نکته ها برداریم .

۱٫ … شبى قبل از اذان صبح وارد مسجد شدم دیدم آقا مشغول مناجات است و با خدا راز نیاز مى کند خوب دقت کردم ، شنیدم که مى گفت : خدایا عاقبت با حبیب چه خواهى کرد.

۲٫ شریف کاشانى نصیبى شایسته از فرزند داشته است . وى نام یازده فرزند زنده خویش را در وصیت نامه اش نوشته بود. بدیهى است که سامان دادن به اوضاع زندگى چنین خانواده عائله مندى ، آنهم براى فقیهى پژوهشگر، مستلزم تلاش و فعالیت ویژه اى است . با این حال ، وى از مصرف وجوهات شرعى در امور خویش پرهیز داشته و داراى مناعت طبق بوده است .
آیه الله شریف در مقدمه کتاب (جمل النواهى ) آورده است :

(ترجمه این کتاب را با کمى سرمایه علمى و تنگدستى خود موقعى مى نویسم که حوادث روزگار مرا به درد جدایى مبتلا کرده و به مصیبت مرگ دو فرزندم که در دو شب پى در پى از دنیا رفتند دچار نمودهاست و همچنین مشکلات دیگر به من هجوم آورده ولى خداى دوست و دوست دارنده را در هر حال حمد و سپاس و…

۳٫ دوران زندگى آیه الله شریف ، همزمان با جنایات و آتش افروزى هاى ظالمانه نایبیان در کاشان بود. حبیب الله شریف در آن دوران خفقان ، چندین بار ماشاء الله خان سردار جنگ را به منزل احضار کرده او را نصیحت و پند و اندرز داد تا بدین وسیله اندکى از ظلم و ستم آنان بکاهد.

۴٫ فقیه شریف کاشان معلم علم و حلم و الگوى بردبارى بود. او در برخوردهاى خویش و پاسخگویى به افراد و عقاید انحرافى ، هیچ گاه از قله ادب پایین نمى آمد. ملا حبیب الله شریف در موضوع عقاید فرقه شیخیه و رد ادعاهاى آنان کتابى به نام (النجم الثاقب ) نوشت . گرچه او در به کارگیرى عبارات کوبنده و کلمات تند هیچ کوتاه نیامده امام پا را از حریم ادب بیرون ننهاده است .

۵٫ ملا حبیب الله راد مرد عرصه آزاداندیشى بود. وى همان اندازه که در برابر نیک اندیشان تسلیم بود در مقابل هر گونه کج روى به مقابله و دفاع حکیمانه ایستاده ، آزادانه اظهار نظر مى کرد. او درباره کتاب (مفاتیح ) فیض کاشانى ، مطالبى نقل کرده است و سپس مى فرماید: … خوش گمانى نسبت به بزرگان باعث مى شود که انسان در سخنان آنان کمتر تامل کند ولى باید دانست که فساد تامل نکردن به قدرى زیاد است که از قلمرو بیان خارج است .

پروانه هاى شمع شریف

درخشندگى و گرما بخشى علمى آیه الله شریف موجب گردید تا شمارى از دانش پژوهان و اندیشوران در محضر آن منبع شریف شریعت حاضر شده ، از شمع وجودش بهره گیرند.
ذکر نام و نشانى چند از شاگردان زبده وى ، ما را بر مطلب فوق رهنمون مى سازد:
۱٫ سید محمد علوى بروجردى کاشانى (متوفاى ۱۳۶۲ ق .)
۲٫ میر سید على یثربى کاشانى (۱۳۱۱ – ۱۳۷۹ ق .)
۳٫ سید محمد حسین رضوى (۱۲۹۱ – ۱۳۵۸ ق .)
۴٫ میرزا احمد عاملى آرانى (۱۲۸۰ – ۱۳۶۹ ق .)
۵٫ ملا عبدالرسول مدنى کاشانى (۱۲۸۰ – ۱۳۶۶ ق .) (شاگرد برجسته میرزا و داماد بزرگ وى )
۶٫ میر سید خلیل الله فقیه (متوفاى ۱۳۹۰ ق .)
۷٫ میرزا حسین محلاتى (۱۲۷۴ – ۱۳۲۳ ق .)
۸٫ محمد غروى کاشانى (۱۳۱۳ – ۱۳۹۸ ق .)
۹٫ سید فخر الدین امامت (۱۲۹۲ – ۱۳۹۲ ق .)
۱۰٫ شیخ محمد سلیمانى (۱۲۸۷ – ۱۳۷۸ ق .)
۱۱٫ آقا رضا مدنى کاشانى (۱۳۲۱ – ۱۴۱۲ ق .)

آثار سبز

از ویژگیهاى برجسته آیه الله شریف ، تنوع تالیفات و فزونى آنهاست وى سیصد جلد کتاب و رساله نوشته اما تنها حدود دویست جلد آنها شناخته شده است .

بر اساس نگاشته کتاب لباب الالقاب آیه الله شریف ۲۱ سال قبل از رحلتش ‍ تعداد ۱۳۵ کتاب خویش را نام برده است . شگفت اینکه تعداد زیادى از این آثار قبل از رسیدن به سن بلوغ نوشته شده است .اینک نگاهى کوتاه به گنجینه گران سنگ حبیب شریف پروردگار مى کنیم .

۱٫ منتقد المنافع فى شرح المختصر النافع این کتاب مهمترین اثر علمى اوست و شمارى از فقیهان نامى معاصر، آن را دائره المعارف فقه شیعه و اثرى پر بار و اعجاب آور به حساب آورده اند.
آیه الله شریف مطالبى را در مقدمع کتاب (متقد المنافع ) آورده است که به گزیده اى از آن اشاره مى شود. در این کتاب سعى شده است روایات فقهى بیشتر ذکر گردد چه آنکه آنها مبناى عمده استنباط احکام هستند؛ بر خلاف برخى از کتابهاى دیگر فقهى که به موجب تکیه بر مباحث و قواعد اصولى ، مولفان آنها نیازى به ذکر روایات ندیده اند:
روایات ذکر شده به طور عمده با سند و اشاره رمزى به قوت و ضعف آنها ارائه شده است .
در هر مساله عبارات فقهاى پیشین تا آنجا که در دسترس بوده آورده شده است و سعى بر این بوده که تنها اکتفا به نقل گفتار دیگران نشود.

اخلاق

نصیحت نامه (شعر)
شکایت نامه (شعر)
القواعد البانیه
صراط الرشاد
البارقات الملکوتیه
حکم المواعظ
گوهر مقصود
مصابیح الصائمین
مقدمه التعلیم و التعلم

اصول

النخبه الرفیعه
تعلیقات على مقدمه الفصول
رساله فى الاستصحاب
رساله فى حجه الظن
شرح مفتاح الاصول
شرح منظومه اصول الفقه
مراحل الاصحاب

تراجم

لباب الالقاب

ادبیات

منتخب المقالات من کتاب المقامات
بدر البلاغه (فى الخطب )
شرح قصیده حمیرى
شرح لامیه العجم
منتخب دره الفواص

تفسیر

دره الدرر (تفسیر سوره کوثر)
الانوار السانحه (تفسیر سوره فاتحه )
بوارق القهر (تفسیر سوره فاتحه )
تفسیر سوره توحید
تفسیر سوره جمعه (عربى )
تفسیر سوره جمعه (فارسى )
تفسیر سوره فتح
تفسیر سوره اعلى
تفسیر سوره ملک

تاریخ

تذکره الشهداء

کلام

تعلیقات بر اعتقادات صدوق
شمس المشارق (شرح باب حادى عشر)
رجوم الشیاطین
رساله در رجعت
الجوهر الثمین (شعر)

فقه

شرح بر قصاص و دیات مفاتحى فیض
منظومه فى الفقه
رساله در افعال حج
منتقد المنافع ج ۱
منتقد المنافع ج ۲
منتقد المنافع ج ۳
منتقد المنافع ج ۴
منتقد المنافع ج ۵
منتقد المنافع ج ۶
منتقد المنافع ج ۷
منتقد المنافع ج ۸
منتقد المنافع ج ۱۳
مغانم المجتهدین
القوال الفصل
قصاص و دیات
مجمع الحواشى
مسائل الاحکام
مسائل الافعال
مستقصى مدارک القواعد
مکاسب
منتخب القواعد
ذریعه الاستغنا در مسئله غنا
رساله در افعال صلوه
رساله فى تحقیق حکم العصیر
رساله در رضاع
رساله در شکیات
رساله فى الشکیات
رساله فى عدم جواز الصلح عن حق الرجوع مطلقا
رساله در مسائل اجتهاد و تقلید
رساله فى المعاطاه
رساله فى المعاملات الفضولیه
رساله فى الارث
انتخاب المسائل
ایضاح الریاض
تسهیل المسالک
تعلیقه على تمهید القواعد
حاشیه بر رساله زینه العباد
حاشیه بر رساله مجمع المسائل
حاشیه بر رساله عملیه شیخ جعفر شوشترى
حاشیه بر رساله آقا باقر بهبهانى

عرفان

اسرار العارفین
ساقى نامه (شعر)
الکلمات الجذبیه
تشویقات السالکین
الدره اللاهوت
ریاض العرفان (شعر)
ترجیح پند
تنبیهات الغافلین (شعر)

ادبیات و عرفان

الدرالمکنون (شرح دیوان مجنون )

نحو

الوجیزه فى الکلمات النحویه
منظومه فى النحو
مصابیح الظلام
مصابیح الدجى (شرح سیوطى )
حدیقه الجمل
حقائق النحو
دره الجمان (منظومه )
التذکره فى النحو
حاشیه بر شرح قطر در نحو

شرح دعا

تبصره السائر
مفتاح السعادت
معارج (مصاعد) الصلاح
جذبه الحقیقه
شرح دعاى سحر
شرح دعاء عدلیه
جنه الحوادث (شرح زیارت وارث )
شعل الفواد
عقائد الایمان
الملهمه القدوسیه
السر المستسر (طلسمات )
شرح دعاء جوشن صغیر
شرح دعاء صنمى قریش
شرح زیارت عاشورا
شرح صحیفه سجادیه
اکمال الحجه فى المناجات

ملل و نحل

توضیح السبل

علوم غربیه

القواعد الجفریه
رساله فى علم الجفر
اصطلاحات اصحاب الجفر

تجوید

العشره الکامله

شعر

ساقى نامه (مدح امیرالمومنین )
القصائد
گلزار اسرار

فضائل اهل بیت علیهم السلام

ذریعه المعاد

وسیله المعاد
مجالس ابرار
شرح الاربعین

متفرقه

کشف السحاب (شرح خطبه شقشقیه )
النخبه المجموعه
قوامیس الدرر ج ۱
قوامیس الدرر ج ۲
لباب الفکر (منطق )
هدایه الضبط (در علم خط)
نخبه البیان (علم بیان )
منظومه فى الصرف (صرف )
جمل النواهى (شرح حدیث )
توضیح البیان فى تسهیل الاوزان (مسائل ریاضى )
رساله در آداب روز جمعه (فقه و اخلاق )
فضائل و آداب اعیاد شرعیه (فقه و اخلاق )
شرح القصیده المخمسیه
شرح قصیده الخمسه
شرح قصیده الفرزدق
شرح مناجات خمسه عشر
فضیحه اللئام
الفهرست
فهرست الامثال
قبس المقتبس (شرح حدیث )
لب النظر (منطق )
المقالات المخزونه
منتخب الامثال (امثال )
منتخب قوامیس الدرر
اسرار الانبیاء (حدیث )
اسرار حسینیه
اصطلاحات الصوفیه
خواص الاسماء (شرح اسماء)
دیوان اشعار
رباعیات
رساله فى معنى الصلوات على محمد
رساله فى علم المناظره (مناظره )
ریاض الحکایات (داستان )

دنیاى جاویدان

آیه الله شریف کاشانى پس از حدود هشتاد سال عمر با برکت و بیش از هفتاد سال تحقیق ، تالیف ، تدریس و ارشاد، در جمادى الثانى ۱۳۴۰ در شهر کاشان به سوى دنیاى جاویدان پر کشید.
پیکر مطهرش در مزار (دشت افروز) کاشان به خاک سپرده شد و مقبره اش ‍ زیارتگاه دلباختگان شرافت و حقیقت گردید.
آن عاشق حق داراى پنج پسر و هفت دختر بود. اسامى فرزندان برومندش ‍ عبارت اند از:
۱٫ حجه الاسلام آقا حسین شریف (متوفاى ۱۳۷۸ ق .)
۲٫ حجه الاسلام آقا مهدى شریف (متوفاى ۱۳۷۵ ق .)
۳٫ حجه الاسلام آقا احمد شریف (متوفاى ۱۴۰۰ ق .)
۴٫ آقا على شریف معروف به آیه الله زاده (متوفاى ۱۳۶۳ ش .)
۵٫ حجه الاسلام آقا محمد شریف کاشانى (وى هم اکنون در سن کهولت به سر مى برد)

گلشن ابرار جلد ۱//جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
-+=