(امیر) نام او علیشیربن الوس یا کیچکنه یا کیچینه یا کجکنهء نوائی جغتائی و ملقب به نظام الدین است .
وی از و از بزرگ زادگان خاندان جغتای مشاهیر درباریان و وزرای سلطان حسین میرزا بایقرای گورکانی ( ۸۷۵ -۹۱۱ ه ق)چنگیزخان حاکم ماوراءالنهر و کاشغر و بلخ و بدخشان بود او مردی نیکو صفت و دانشمند و شاعر بوده اشعار بسیاری به دو زبان « فانی » و در اشعار فارسی « نوائی » بود تخلص او در اشعار ترکی « ذواللسانین » فارسی و ترکی جغتائی دارد.
به همین جهت مشهور به است وی در سال ۸۴۴ ه ق متولد شد و در خردسالی با سلطان حسین میرزا که همدرس و هم مدرسه بوده اند، عهد و « فنائی » یا پیمان بسته بودند که هر کدام به سلطنت برسد از حال دیگری تفقد نموده و فراموشش نکند.
نوائی از آن پس بمنظور تحصیل معارف و کمالات خراسان و سمرقند و بسیاری از شهرهای دیگر را سیاحت کرد. و در آن میان گرفتار فقر و فاقه ای سخت شد در این هنگام سلطان حسین میرزا در هرات به سلطنت نشست.
و به حکم همان پیمان قدیم، امیر علیشیر را از سمرقند فراخوانده منصب مهرداری خود را به وی واگذار کرد. و اندکی پس از آن امر صدارت را نیز به او داد. و بزرگی مقامش به جایی رسید که هر یک از برادران و فرزندان سلطان، ملازمت او را مایهء شرف و افتخار خود میدانستند.
و سلطان نیز بی مشورت او به هیچ کاری اقدام نمی کرد. اما علیشیر با وجود این همه مشاغل، از مطالعات علمی و تألیفات مختلف دست برنداشت و مجلس او مجمع علما و فضلای آن روزگار بود و کتابخانهء وی نیز عمومی و مورد استفادهء علاقمندان بود.
که از آنجمله خواندمیر مؤلف تاریخ حبیب السیر نیز از آن کتابخانه بهره ها برده است سرانجام وی از امور دولتی استعفا داده منزوی گشت و با ملاعبدالرحمان جامی مصاحب شد و درویشی را بر همهء امور ترجیح داد.و در عین انزوا نیز مورد توجه سلطان حسین بوده و شاهزادگان موظف به استفاده از مجالس وی بودند.و عاقبت او به سال ۹۰۶ یا ۹۰۷ ه ق درگذشت. امیر علیشیر علاوه بر مقام علمی و تألیفات بسیاری که داشت،
آثار خیریه
از آنجا که شخصی خیر و نیکوکار بود آثار خیریهء بسیاری از او به جای مانده است که از آن جمله ۱-ایوان جنوبی صحن عتیق حضرت رضا (ع)
۲- آب نهر خیابان مشهد،
۳-مقبرهء فریدالدین عطار نیشابوری در نیشابور،
۴- بقعهء امیر قاسم الانوار در قریهء لنگر میباشد
و تعداد این آثار او را تا سیصد وهفتاد نوشته اند
از جمله تألیفات اوست:
۱- اربعین منظوم
۲- تاریخ انبیاء، به ترکی
۳- تاریخ ملوک عجم، به ترکی
۴- ترجمه اللغه الترکیه بالفارسیه، که یک نسخهء آن در کتابخانهء رضوی موجود است
۵- خمسهء نوائی، که در تقلید و استقبال از خمسهء نظامی سروده و آن پنج مثنوی است به
زبان ترکی جغتائی به نامهای:
۱-حیره الابرار،
۲- لیلی و مجنون،
۳-فرهاد و شیرین،
۴-سبعهء سیاره،
۵-سد اسکندری یا اسکندرنامه
۶- خمسه المتحیرین، و آن رساله ای است به زبان ترکی جغتائی در شرح حال عبدالرحمان جامی و با در نظر گرفتن یک مقدمه و یک خاتمه و سه مقاله، بدین نام خوانده شده است
۷- دیوان ترکی غزلیات، که شامل چهار دیوان به نامهای: غرائب الصغر (یا غرائب النوائب)، نوادرالشباب، بدایع الواسط، و فوائدالکبر میباشد و آنها را بترتیب در خردسالی و جوانی و سن کمال و سالخوردگی و انزوا نظم کرده است
۸- دیوان فارسی، محتوی شش هزار بیت
۹- سراج المسلمین
۱۰ – عروض ترکی
۱۱ – مثنوی لسان الطیر
۱۲ – مجالس النفائس، که تذکره ای است به ترکی در شرح حال قریب به سیصد و پنجاه تن از بزرگان و شعرای معاصر خود و دو ترجمه آن در تهران به چاپ رسیده است
۱۳ – محاکمه اللغتین، در محاکمهء دو زبان ترکی و فارسی و به چندین دلیل اولی را کاملتر از دومی دانسته است
۱۴ – محبوب القلوب
۱۵ – مفردات، در معمی
۱۶ – منشآت ترکی
۱۷ – منشآت فارسی
۱۸ – نسائم المحبه، که ترجمهء ترکی نفحات الانس جامی است
۱۹ – نظم الجواهر
(از ریحانه الادب از مجمع الفصحاء ج ۱ ص ۴۱ و قاموس الاعلام ج ۶ ص ۳۱۹۵ و لغات تاریخیه و جغرافیهء احمد رفعت ج ۷ ص ۵۳ و تذکرهء نصرآبادی ص ۴۷۰ و فهرست کتابخانهء سپهسالار تهران) و نیز رجوع به مآخذ ذیل شود: حبیب السیر چ خیام ج ۴ ص ۱۳۷ و ۱۵۹ و دستورالوزراء خواندمیر ص ۳۹۷ و ۴۰۴ و الذریعهء آقابزرگ ج ۹ ص ۸۰۴ ترجمهء مجالس النفائس، در مقدمهء آن و ص ۲۴۴ مجالس العشاق تحفهء سامی ص ۱۷۹ مرآه الخیال ص ۱۷۲ فهرست کتابخانهء مجلس شورای ملی ج ۳ ص ۳۶۷٫
لغت نامه دهخدا