علما-الفعلما-ع

زندگینامه ابن ابى عقیل عمانى(متوفى‏۳۲۹)

گفتار استاد:

«ابن ابى عقیل عمانى،گفته‏اند یمنى است،عمان از سواحل دریاى یمن است،تاریخ وفاتش معلوم نیست.در آغاز غیبت کبرى مى‏ زیسته است.«بحر العلوم‏»گفته است که او استاد جعفر بن قولویه بوده است و جعفر بن قولویه استاد شیخ ‏مفید بوده است.این قول از قول بالا که جعفر بن قولویه را همدوره على بن بابویه ‏معرفى کرده است،اقرب به تحقیق است.

آراء ابن ابى عقیل در فقه زیاد نقل مى‏ شود.او از چهره ‏هایى است که مکرر به نام ‏او در فقه برمى‏ خوریم…» (۱)

حسین بن ابى عقیل ملقب به‏«حذاء»معروف به‏«عمانى‏»و«ابن عقیل‏» (۲) ،کنیه‏اش‏«ابو على‏»،از فقهاى بزرگ و از بزرگان امامیه و از متکلمین وارسته ‏اى است که‏ معاصر با ثقه الاسلام کلینى(متوفى‏۳۲۹)بوده،و از اساتید شیخ مفید به شمار مى ‏آید.

مرحوم مدرس صاحب ریحانه الادب درباره او مى ‏نویسد:

«شیخ مفید به غایت او را ستوده است و او نخستین کسى است که در اول غیبت‏ کبرى،فقه را مهذب کرد و با قواعد اصولیه تطبیقش نمود،طریق اجتهاد و تطبیق احکام‏با ادله و اصول آنها را باز کرد.بعد از او«ابن جنید اسکافى‏»،(که شرح او خواهد آمد)هم همان طریق را پیمود. بدین جهت است که در اصطلاح فقهاء،این دو فقیه جلیل القدر به‏«قدیمین‏»(دو تن از قدماء) تعبیر آورده مى‏شود.آراء ابن عقیل محل توجه واعتناء بیشتر محقق حلى و علامه و متاخرین قرار گرفته است و از فتاواى نادره او عدم‏تنجس آب قلیل به مجرد ملاقات با نجس،وجوب اذان و اقامه در نماز صبح و شام وبطلان نماز در صورت ترک آنها(اذان و اقامه)است…» (۳)

گفتار صاحب ریاض:

مرحوم میرزا عبد الله افندى صاحب ریاض العلماء درباره او گوید:

«فقیه بزرگ،متکلم اصیل،شیخ بزرگوار،معروف به ابن ابى عقیل،اقوال و آراء اودر کتابهاى ما مورد نقل قول قرار گرفته است،با آنکه مردم سرزمین عمان همگى ازخوارج و ناصبیها هستند،ولى به نظر مى‏رسد که آنان پس از سده سوم از دیار مغرب به‏آن منطقه آمده باشند. »

او مى ‏افزاید:«علامه در کتاب‏«خلاصه الاقوال‏»توصیف و تجلیل فراوانى از او به‏ عمل آورده است. » (۴)

گفتار نجاشى:

نجاشى،صاحب کتاب رجال معروف،پس از توصیف او به ثقه و فقیه و متکلم‏بودن،و پس از ذکر کتابهاى او،از کتاب‏«المتمسک بحبل آل الرسول(ص)»نام مى‏بردو گوید:«کتاب بسیار مشهورى در میان شیعه مى باشد.کمتر کسى پیدا مى ‏شود که واردخراسان گردد و از آن،کتاب نسخه یا نسخه ‏هایى تهیه نکرده باشد.از استادم ابا عبد الله‏ شنیدم که در حق این مرد فراوان مدح و ثنا مى ‏گفت.» (۵) از دیگر آثار او،کتاب‏«الکفرو الفر»در امامت و ولایت مى‏ باشد.

گفتار شیخ طوسى:

فقیه بزرگوار شیعه،شیخ طوسى در کتاب‏«الفهرست‏»درباره او مى‏ گوید:

«ابن ابى عقیل عمانى،داراى کتابهاى متعددى است.او از زمره متکلمین شیعه‏بوده و کتابهاى در فقه دارد.و کتاب‏«الکر و الفر»(در امامت)،و«المتمسک بحبل آل الرسول‏»(در فقه)را ذکر کرده است.» (۶)

گفتار بزرگان در حق او:

«ابن شهر آشوب‏»در معالم العلماء،ص‏۳۷،و مرحوم شیخ حر عاملى در امل‏الآمل(۲/۶۱)عین مطالب گذشته را در حق او نقل نموده ‏اند و او را با علم و فضیلت وفقاهت و کلامى بودن توصیف نموده ‏اند.

گفتار اردبیلى:

صاحب جامع الرواه درباره او سخن نجاشى را نقل مى‏کند و مى‏گوید:«حسن بن‏على بن ابى عقیل،حذاء،فقیه وارسته و متکلم است و کتابهایى در زمینه فقه و کلام‏دارد.از استادم ابو عبد الله شنیدم که فراوان در حق او ثنا و تعریف مى ‏نمود…» (۷)

گفتار مرحوم سید صدر:

آیه الله سید حسن صدر،مؤلف کتاب‏«تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام‏»او را درگروه فقهاى بزرگ امامیه نام برده است و درباره او چنین مى ‏نویسد:

«او بزرگ شیعه و آبرو و اعتبار آنان،متکلم،فقیه،رکن و مؤسس در فقه و محقق‏در علوم شرعى و مدقق در علوم عقلى،کتابهاى متعددى در فنون اسلامى دارد،ولى ‏شهرت او در فقه و استنباط احکام شرعى است.او معاصر کلینى و از علماى قرن سوم ‏هجرى مى ‏باشد…» (۸)

گفتار مرحوم آیه الله خویى:

صاحب معجم رجال الحدیث،پس از نقل اقوال و آراء نجاشى،شیخ طوسى وعلامه حلى مى‏فرماید:«شهرت و اعتبار او،عظمت علمى و عملى این شخصیت،دربین فقهاى اعلام،ما را بى‏نیاز از اطاله سخن و تعرض به اقاویل و کلمات آن بزرگان‏مى‏نماید.احتمال داده مى‏شود که ابى عقیل کنیه‏«عیسى‏»بوده باشد.» (۹)

وفات او:

با همه تلاشى که در رابطه با شناخت تاریخ دقیق وفات او صورت گرفت و به‏صاحبان فن نیز مراجعه شد،ولى چیزى به دست نیامد،ولى با توجه به هم عصر بودن اوبا ثقه الاسلام کلینى و ابن بابویه(صدوق اول)،حدس زده مى ‏شود که وفات او نیزهمان نیمه اول قرن چهارم،در حدود ۳۳۰ تا ۳۵۰ هجرى رخ داده باشد.

فقهای نامدار شیعه//عقیقی بخشایشی



۱- آشنایى با علوم اسلامى،ص ۲۹۴،چاپ دفتر انتشارات اسلامى

۲- عمان با ضم عین و تشدید میم،و آن منطق ه‏اى است میان بلاد یمن و فارس.حذاء با فتح حاء و تشدیدذال،کفاش و سازنده کفش مى ‏باشد.

۳- ریحانه الادب،ج‏۷،ص ۳۶۰٫

۴- ریاض العلماء،ج ۱،ص ۲۰۴٫

۵- رجال نجاشى،ص ۴۸،کد معرفى ۱۰۰،چاپ جامعه مدرسین قم.

۶- الفهرست،ص ۵۴٫

۷- جامع الرواه،ج ۱،ص ۹۱۱٫

۸- تاسیس الشیعه،ص‏۳۰۳٫

۹- معجم رجال الحدیث،ج ۵،ص ۲۲،کد معرفى‏۲۹۳۳٫

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
-+=