حضرت استاد، علاقه و شیفتگى خاصّى نسبت به ائمّه طاهرین صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین داشتند وقتى نام یکى از آنها برده مىشد، اظهار تواضع و ادب در سیمایشان مشهود مىشد؛ و نسبت بامام زمان ارواحنا فداه تجلیل خاصّى داشتند؛ و مقام و منزلت آنها و حضرت رسول الله و حضرت صدیقه کبرى را فوق تصوّر مىدانستند؛ و یک نحو خضوع و خشوع واقعىّ و وجدانىّ نسبت به آنها داشتند؛ و مقام و منزلت آنان را ملکوتى مىدانستند؛ و به سیره و تاریخ آنها کاملا واقف بودند.
در بسیارى از مطالب که درباره آنان سؤال مىشد چنان بیان و تشریح داشتند که گویا آن سیره را امروز مطالعه کردهاند؛ و یا در مصدر وحى و تشریع نشستهاند؛ و از آنان مىگیرند؛ و بدین عالم مىدهند.
در تابستانها از قدیم الایام رسمشان این بود که به زیارت حضرت ثامن الأئمّه علیه السّلام مشرّف مىشدند.
و دوران تابستان را در آنجا مىماندند؛ و ارض اقدس را بر سایر جاها مقدّم مىداشتند؛ مگر در صورت محذور.
در ارض اقدس هر شب بحرم مطهّر مشرّف مىشدند؛ و حالت التماس و تضرّع داشتند.
و هر چه از ایشان تقاضا مىشد که در خارج از مشهد چون طرقبه و جاغرق سکونت خود را بعلّت مناسب بودن آبوهوا قرار دهند؛ و گهگاهى براى زیارت مشرّف گردند؛ ابدا قبول نمىکردند؛ و مىفرمودند: ما از پناه امام هشتم جاى دیگر نمىرویم.
نسبت به قرآن کریم نیز بسیار بسیار خاضع و خاشع بودند؛ آیات قرآن را غالبا از حفظ مىخواندند؛ و مواضع آیات را در سورههاى مختلف نشان مىدادند؛ و آیات مناسب آن آیه را نیز تلاوت مىنمودند؛ جلسات بحثهاى قرآنى آن فقید سعید بسیار جالب و پرمحتوى بود.
مهرتابان//علامه محمد حسین طهرانی