پاداش مستضعفین در آخرت
س ۴۳۰– چرا خداوند متعال کسانى را که حجت و راهنما ندارند، عذاب مى کند؟
ج – خداوند سبحان مى فرماید: و ان من امه الا خلا فیها نذیر (فاطر: ۲۴)و هیچ امتى نبوده مگر اینکه در آن هشدار دهنده اى بوده است .از این آیه استفاده مى شود که براى همه ، اتمام حجت شده است .
س ۴۳۱– به اقوام وحشى در جنگلهاى آمازون چگونه اتمام حجت شده است ؟
ج – آنها مستضعفند.
چه کسانى مستضعف هستند؟
س ۴۳۲– آیا کسى که به تبعیت از محیط و بر اساس عقاید آباء و اجداد خود، دین دیگرى غیر از اسلام اختیار کند و آن را حق بداند، و اشتغال به امور دنیوى او را از تفحص و تحقیق دین حق باز دارد، (مستضعف ) محسوب مى شود؟
ج – چنین شخصى مستضعف نیست ؛ زیرا احتمال مى داده که در میان ادیان موجود، دین حقى وجود دارد که انسان باید از آن پیروى کند؛ ولى صعوبت امر تحقیق یا اشتغال به امر معاش ، او را از جستجو و تحقیق درباره دین حق باز داشته ، چنین شخصى مسؤ ول است . میزان مستضعف بودن را خداوند متعال بیان نموده و مى فرماید: الا المستضعفین من الرجال و الولدان لایستطیعون حیله و لایهتدون سبیلا. (نساء: ۹۸)
مگر مردان و زنان و کودکان فرودستى که چاره جویى نتوانند و راهى نیابند.یعنى کسى که حق براى او روشن نشده و احتمال ندهد که دین حقى وجود دارد، مستضعف است ، و اگر احتمال حقانیت بدهد مستضعف نخواهد بود، زیرا اجمالا حق براى او روشن است و چنین شخصى مسؤ ولیت دارد و باید جستجو کند و حق براى او روشن گردد.
س ۴۳۳– آیا کسى که از روى تحقیق ، حق را در مسیحیت فهمیده ، کافر است ؟
ج – کافر مستضعف است . خداوند مى فرماید: الا المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان ، لایستطیعون حیله و لایهتدون سبیلا (نساء: ۹۸)
س ۴۳۴– برخى مى گویند مطلب فوق کوسه ریش پهن و تناقض است .
ج – این شخص وارونه فهمیده و کوسه ریش پهن مى بیند، ولى قرآن را منکر نیست ، مقصودش آن است که حق را تثبیت کند، هر چند وارونه فهمیده باشد؛ تنها در صورتى که حق را بفهمد و آن را انکار کند، کافر است .
س ۴۳۵– آیا مى توان گفت افرادى که نعمت هاى آخرت را که در قرآن ذکر شده است ، به نعمت هاى غیر مادى تفسیر مى کند، مستضعفند؟
ج – بله ، این گونه اشخاص که نعمتهاى آخرت را غیر مادى مى دانند، مستضعف هستند.
س ۴۳۶– آیا اهل خلاف در صورتى که معاند نباشند، معذب خواهند بود؟
ج – در روایتى ، راوى از حضرت باقر علیه السّلام مى پرسد: کسانى که امام ندارند، جایشان کجاست ؟ حضرت در پاسخ مى فرماید: آنان مستضفند. اگر کار خیر کرده باشند، منعم خواهند بود، و ممکن است جهنمى هم در بین آنها باشند.
س ۴۳۷– آیا در قیامت به آنها تکلیف مى شود؟
ج – خداوند سبحان مى فرماید: و آخرون مرجون الامر الله ، امر یعذبهم ، و اما یتوب علیهم (توبه : ۱۰۶)
و عده اى دیگر کارشان موقوف به فرمان خداست ، یا آنان را (به عدل ) عذاب مى کند، و از آن ها (به لطف ) در مى گذرد.بنابراین ، آنان حکم دیگرى غیر از بقیه مردم (در اطاعت و معصیت ، و ثواب و عقاب ) دارند، و حسابشان به تاءخیر مى افتد.و در حدیث آمده است : آتشى بر افروخته مى گردد و به آنها گفته مى شود که در آن داخل شوند. و امتحان آن ها به این صورت است .
درمحضر علامه طباطبایی//محمدحسین رخشاد