چگونگى تاءثیر چشم

س ۶۵۸ چشم چگونه تاءثیر مى گذارد؟
ج نفس نگاه کننده اثر مى گذارد، نه خود چشم . نقل مى کنند: عده اى مشغول کندن چاهى بودند، به سنگى رسیدند و نتوانستند آن را برطرف کنند، فرستادند کسى که به اصطلاح چشمش شور بود آمد و نگاهى به سنگ کرد و گفت : (عجب سنگى است !) فورا سنگ خرد شد.
در این هنگام سؤ ال کننده نقل کرد که عتیقه فروشى مى گفت : ظرف عتیقه اى داشتم که روى میز در معرض فروش گذاشته بودم . شخصى از مقابل مغازه گذشت و نظرش به ظرف افتاد و بلافاصله دیدم که ظرف بى جهت به زمین افتاد و خرد شد. آن شخص فورا برگشت . و قیمت ظرف را داد و اعتراف کرد که چشمم شور است و افتادن و شکستن ظرف در اثر چشم زدن من بود.
حضرت استاد قدس سره فرمودند: دو درخت (آکالیبوس ) در منزل ما یا منزل شخص دیگر(۲۴۷) وجود داشت ، مهمانى وارد شد و گفت : (عجب درخت هایى !) هر دو درخت خشک شدند و از بین رفتند، با اینکه میهمان آدم خوبى بود.

آیا در شرع ، ایام نحس و سعد وجود دارد؟

س ۶۵۹ آیا در شرع ، ایام نحس و سعد وجود دارد؟
ج در روایات قابل اعتماد آمده است : (روز وفات حضرت سیدالشهداء علیه السّلام یا پیغمبر اکرم صلى اللّه علیه و آله و سلم نحس ،(۲۴۹) و موالید ائمه اطهار علیهم السلام سعد است .) و این نسبت به شرع دارد، اما صرف روشنایى بین دو تاریکى نه نحوست دارد و نه سعادت ؛ البته تطیر و فال بد زدن نیز باب دیگرى است که آن نیز از تاءثیرات نفس است .

نحوه ارتباط روح با مثال در رؤ یاى صادقه

س ۶۶۰ آیا ارتباط روح با مثال در رؤ یاى صادقه ، با مثال صعودى است یا نزولى ؟
ج با مثال نزولى است . روح ، علل حوادث را در عالم مثال مشاهده مى کند و حوادث براى او متمثل مى گردد.

مستدرک

بعد از صفحه آرائى نهایى کتاب ، پرسشها و پاسخهاى جالب دیگرى از حضرت استاد قدس سره از میان یادداشتهاى جلسات پیدا شد، براى هر چه بهره گیرى علاقمندان ، در پایان کتاب ذکر مى گردد:

آیا حضرت حوا علیهاالسلام از دنده چپ حضرت آدم علیه السّلام آفریده شده است ؟

س ۶۶۱ در برخى از روایات آمده است که : خداوند متعال حضرت حوا علیهاالسلام را از دنده چپ حضرت آدم آفرید.آیا این احادیث درست هستند؟
ج خیر، خداوند متعال ، حضرت حوا علیهاالسلام را مانند حضرت آدم علیه السّلام از گل تسویه نمود و از روح خود در او دمید.
در روایتى از حضرت ابى جعفر علیه السّلام نیز آمده است که : (خداوند سبحان با دست قدرت خود حضرت آدم علیه السّلام را از گل خلق نمود، و از باقیمانده آن گل حضرت حوا علیهاالسلام را آفرید.)و ظاهر آیه شریفه که مى فرماید (و خلق منها زوجها) (نساء: ۱) (و همسر او را هم از (نوع ) او آفرید.) آن است که جناب حوا علیهاالسلام از نوع بنى آدم است ، نه اینکه از حضرت آدم خلق شده باشد، زیرا این آیه شریفه نظیر آیه دیگرى است که مى فرماید: و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها (روم : ۲۱) و از جمله آیات او این است که براى شما از نوع خودتان ، همسرانى آفرید که با آنان آرام بگیرید.

تکثیر نسل بشر از آدم و حوا علیهماالسلام

س ۶۶۲ آیا همه افراد بشر از حضرت آدم و حوا علیهم السلام به وجود آمده و تکثیر نسل یافته اند؟
ج بله ، از دو آیه شریفه استفاده مى شود که تمام افراد بشر از آن حضرت آدم و حوا علیهم السلام تکثیر یافته اند.
خداوند سبحان مى فرماید خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها، و بث منهما رجالا کثیرا و نساء (نساء: ۱) (شما را از یک تن بیافرید، و همسر او را هم از (نوع ) او آفرید، و مردان و زنان بسیارى از آن دو بپراکند.)
و نفرمود بث منهما و من غیرهما. (از آن دو و غیر ایشان ، مردان و زنان بسیار بپراکند.)
همچنین مى فرماید یا بنى آدم ، لایفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنه . (اعراف : ۲۷) (اى فرزندان آدم ، مبادا شیطان شما را بفریبد، چنانکه پدر و مادرتان را از بهشت بیرون آورد.)

ازدواج فرزندان حضرت آدم علیه السّلام با محارم خود

س ۶۶۳ آیا فرزندان حضرت آدم علیه السّلام با محارم خود ازدواج کردند؟ و اگر جواب مثبت است چگونه در آن زمان ازدواج با محارم حلال بوده ، و اکنون حرام است ؟
ج خداوند سبحان در قرآن شریف مى فرماید ان الحکم الا الله (یوسف : ۴۰) (تشریع ) احکام منحصرا از آن خداست )
از این رو ممکن است چیزى در یک زمان حلال و مباح ، و در زمان دیگر مثلا در شرع اسلام ، حرام باشد.
البته در روایتى آمده است که : (حوریه و جن نازل شد، و فرزندان آدم علیه السّلام با آنها ازدواج کردندولى این روایات با ظاهر آیات مخالف است .

درمحضر علامه طباطبایی//محمدحسین رخشاد

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *