علما-حعلمای قرن پنجم

زندگینامه قاضى عبد العزیز حلبى«ابن البراج»(متوفى ۴۸۱ ه.ق)

گفتار استاد:

«قاضى عبد العزیز حلبى معروف به‏«ابن البراج‏»شاگرد سید مرتضى و شیخ‏طوسى است.از طرف شیخ طوسى به بلاد شام که وطنش بود فرستاده شد.بیست‏سال در طرابلس شام، قاضى بود.در سال ۴۸۱ درگذشته است.کتابهاى فقهى اوکه بیشتر نام برده مى‏شود،یکى به نام‏«المهذب‏»است و دیگرى به نام‏«جواهر».» (۱)

ابن براج و عصر زندگانى او:

شیخ ابو القاسم عبد العزیز بن نحریر بن عبد العزیز بن البراج،در مصر تولد یافت‏و در آن منطقه رشد و نما کرد.تحصیلات خود را ابتداء در زادگاه خویش،سپس دربغداد ادامه داد تا اینکه یکى از فقهاى نامدار و وجهه و اعتبار شیعه در عصر خویش‏گردید.او از علم وسیع و اطلاعات شایسته در زمینه فقه و علوم اسلامى برخوردار بوده‏است و تالیفات فراوان او نشان دهنده این وسعت اطلاعات و معلومات مى‏باشد.او درسال‏۴۲۹ ه.ق به جمع شاگردان علم الهدى پیوست و یکى از خواص شاگردان او قرارگرفت و در محضر او از منزلت و رتبت‏به سزایى برخوردار شد تا اینکه سید به رحمت‏ایزدى شتافت،او ملازمت‏شیخ الطائفه را داشت،تا اینکه نمایندگى شیخ را در حدودشام پذیرفت و خود یکى از مردان فقه و فقاهت معروف آن دیار گردید.او از سوى‏جلال الملک در سال ۴۳۸ قضاوت منطقه طرابلس را پذیرفت و در آن منطقه به رتق وفتق امور مسلمین پرداخت.

گفتار ارباب تراجم در باب او:

صاحب ریحانه الادب درباره او گوید:«شیخ عبد العزیز بن براج شامى حلبى‏ طرابلسى،مکنى به ابو القاسم،ملقب به قاضى،موصوف به عز الدین و عز المؤمنین،ازاکابر فقهاى امامیه اواخر قرن پنجم هجرت،از وجوه و اعیان ایشان و از تلامذه سیدمرتضى علم الهدى بود.ماهى هشت دینار(طلاى مسکوک هیجده نخود)از طرف سیدشهریه داشت.به جهت تلمذ و انسى که با او داشته است،او را خلیفه المرتضى گفته‏ اند.

ابن براج از اساتید معظم خود،سید مرتضى و ابو الفتح کراجکى روایت کرده است و ازراویان او شیخ عبد الجبار مفید رازى است که در ولایت رى،فقیه امامیه بوده است وجمعى از اکابر وقت نیز از او روایت مى ‏کنند.قضاوت او در طرابلس بیست ‏یا سى سال ادامه داشته،به همین جهت‏ به لقب قاضى شهرت یافته است.» (۲)

صاحب معجم رجال الحدیث،ضمن بازگویى سخن شیخ منتجب الدین رازى‏ در الفهرست و بازشمارى کتابهاى او،سپس نقل نظر ابن شهر آشوب و اخیرا بازگویى ‏نظر سید مصطفى تفرشى در رجال خویش که همه او را به عنوان آبروى شیعه و فقیه‏ آنان ستوده ‏اند،مطلب جدیدى در مورد او ارائه نداده است. (۳)

تالیفات او:

او تالیفات متعدد و نوشته‏هاى پربارى در فروع فقهى دارد که از آن میان مى ‏توان:

الجواهر-المعالم-المنهاج-الکامل-روضه النفس فی احکام العبادات-المقرب‏ المهذب-الموجز-حسن التصریف-شرح جمل سید مرتضى و…را نام برد.

۱-جواهر الفقه:این کتاب در چند مجلد به نام‏«جوامع الفقه‏»در ایران چاپ‏شده است و اخیرا از سوى کتابخانه آیه الله العظمى مرعشى نجفى(ره)تجدید طبع‏ گردیده است.

۲-روضه النفس در احکام عبادات

۳-شرحى بر جمل العلم و العمل علم الهدى(استاد خویش)

۴-عماد المحتاج فی مناسک الحج

۵-الکامل

۶-المعالم

۷-المعتمد

۸-المنهاج

۹-الموجز (۴)

وفات او:

او پس از تلاش فراوان و مجاهدت خستگى ناپذیر در راه تبلیغ و اجراى احکام ‏اسلام،شب جمعه‏۹ شعبان ۴۸۱ ه.ق در هشتاد سالگى در طرابلس درگذشت و باشکوه و احترام لازم مدفون گردید.

فقهای نامدار شیعه//عقیقی بخشایشی



۱- آشنایى با علوم اسلامى،ص‏۲۹۷٫

۲- ریحانه الادب،ج‏۷،ص ۴۰۸،چاپ اقبال تهران.

۳- معجم رجال الحدیث،ج ۱۰،ص ۳۸،تحت کد معرفى ۶۵۷۱٫

۴- روضات الجنات،ج ۱،ص ۵۷۵٫

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=