زندگینامه گالیله(۱۶۴۲-۱۵۶۴ م)

( ۱) عالم ریاضی و فیزیک دان وی در تاریخ ۱۸ فوریهء ۱۵۶۴ م در پیزا تولد یافت. و در فلورانس بتحصیل پرداخت و طب و ریاضیات را فراگرفت.سپس منجم مشهوری گردید.

اولین دوربین را او اختراع و بوسیلهء آن معلوم کرد که کره ماه دارای کوههای متعدد است و کهکشان از ستارگان کوچک ترکیب شده و غیر از اخترانی که به چشم میتوان دید ستارگان بیشمار دیگر نیز در آسمان وجود دارد، و علاوه بر این چهار ماه (قمر) از ماه های (اقمار) مشتری و لکه های خورشید را که متحرکند کشف کرد.

گالیله تحت تأثیر فرضیه های ذیمقراطیس واقع شده معتقد گردید هرگونه تغییری در عالم مدیون و ناشی از حرکت جزیی اتم میباشد، گالیله عقاید خود را با استدلالات ریاضی و محاسبه ای توأم و ثابت کرد که عالم و کائنات مبتنی بر ریاضی میباشد.

طولی نکشید مطالعات گالیله به مطالعه و عقاید کپلر اضافه شد. و این مهم به دست آمد که فرضیهء قدیم یعنی مرکزیت زمین در کائنات موسوم است با « هیلو سانتریک » صحیح نبوده و آفتاب مرکز عالم( ۲)است نه زمین این نظریه که بنام فرضیهء کپرنیکی و یا فرضیهء پیدایش نیوتون مورد بحث و مطالعه واقع گردید و در نتیجه فرضیهء کنونی یعنی آفتاب مرکز منظومهء شمسی و سیارات در اطراف با حرکت معینی در گردش میباشند بدست آمد.

در سال ۱۶۳۲ م گالیله راجع به عقاید بطلمیوس و کپرنیک در باب حرکات منظومهء شمسی کتابی نوشت سال بعد پاپ او را به رم خواست و اظهار عقیدهء او را در باب حرکت زمین گرد آفتاب کفر شمرد و مجبورش کرد که بزانو درآید و از آن عقیده استغفار کند معروف است چون گالیله استغفار کرد از جا برخاسته بیرون رفت دیدند.

مراد  که با انگشت روی زمین نوشته است: با اینهمه زمین حرکت میکند او در سال ۱۶۴۲ م درگذشت.

لغت نامه دهخدا



( ۱ منظومهء شمسی است.

(Galilee (2

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *