علما-شعلما-ن

زندگینامه آیت الله محمد جواد نمازى ‏شیرازى«شیخ الشریعه اصفهانى» (متولد۱۲۶۶-متوفى‏۱۳۳۹ ه.ق)

 

از مرزداران فقه و فقاهت و حماسه ‏داران علوم آل محمد(ص)سخن مى ‏گوییم.آنان حلقه‏ هاى ارتباط بندگان با خداى متعال،و واسطه‏ ها و عوامل فیض ربانى و الهى ‏هستند. آنان که عمرهاى خویش را در راه آشنا ساختن مردم با احکام از حلال و حرام ومباح و مکروه صرف مى‏ کنند و خود الگو و مظهر تربیتهاى احکام الهى مى‏ گردند و آیتى ‏از آیات الهى.

ولادت و رشد و نماى او:

استاد فقهاى معاصر و مرجع تقلید عصر،میرزا فتح الله فرزند محمد جواد نمازى ‏شیرازى، معروف به‏«شیخ الشریعه اصفهانى نجفى‏»،در ۱۲ ماه ربیع الاول سال‏۱۲۶۶ه.ق در اصفهان،در یک خانواده علم و دانش و فقه و فقاهت متولد گردید و تحصیلات‏ ابتدایى را در همان شهر از اساتیدى مانند:

شیخ جواد خراسانى،

مولى حیدر على ‏اصفهانى،

ملا احمد سبزوارى،

شیخ محمد صادق تنکابنى

و شیخ محمد تقى اصفهانى ‏فرا گرفت.

سپس در راه پى‏گیرى تحصیلات و کسب فیض از انوار امامت،به مشهدهجرت کرد.مدتى در آن آستان قدس رضوى اقامت گزید،سپس به موطن اصلى خودبازگشت و به تحصیل و تدریس اشتغال ورزید و درس و بحثهاى او مورد اعجاب وشگفت همدوره‏ها و اساتید قرار گرفت.ولى حوزه اصفهان آن روز، نتوانست نیازروحى او را اشباع کند،ناچار پس از مدتى اقامت در اصفهان،در سال ۱۲۹۵،به حوزه ‏نجف(حوزه علمیه بزرگ اسلام)مهاجرت نمود و زانوى ادب را به عنوان کسب معلومات بیشتر پیش اساتید عظام آن حوزه به زمین زد،و شب و روز در پى فراگیرى‏علوم اسلامى تلاش و جهد به خرج داد و از محضر بزرگانى مانند:عالم ورع وپرهیزکار،حاج میرزا حبیب الله رشتى و شیخ محمد حسین کاظمى و دیگر بزرگان واساطین فقه و فقاهت،کسب علم نمود تا به مقام عالى اجتهاد نایل آمد.

سفر حج:

او در سال‏۱۳۱۳ ه.ق به قصد انجام مناسک حج و زیارت قبر رسول اکرم(ص)به مکه و مدینه مشرف شد.پس از بازگشت‏به تالیف و تصنیف و تدریس اشتغال‏ورزید،به حدى که درس او یکى از حوزه‏هاى بزرگ و پرجمعیت‏حوزه علمیه نجف‏گردید که صدها دانشجو و طالب علم را در بر مى‏گرفت و افرادى که به شرح حال وى،پرداخته‏اند،عموما اتفاق نظر دارند که او صدها تن از شاگردان فقه و اصول را تربیت،ورجال نامى اسلامى را تحویل جامعه داد.

امتیازات شیخ شریعت:

شخصیت مورد ترجمه ما با داشتن اطلاعات و معلومات وسیع،و با داشتن‏حافظه قوى و سرشار،در فراگیرى علوم مختلف و متنوع،معروف و ممتاز بود.

او تنها به فقه و اصول(رشته اختصاصى خود)نمى‏پرداخت،بلکه در کنار تبحردر آن دو،به کلام، عقاید، فلسفه، تفسیر، ادبیات،ریاضیات،طب و…نیز پرداخته بود،به حدى که در هر کدام از این رشته‏ ها کتاب یا رساله‏اى تالیف نموده بود.

او در علم تفسیر کتاب‏«قرائت مالک و ملک‏»و اختلاف آراء در آن موضوع رانگاشت،آن چنان که در حدیث،«القول الصراح‏»را تدوین نمود که دقت نظر او را دراحاطه به مسائل علم حدیث مى ‏رساند،به حدى که شاگرد بزرگوارش مرحوم حاج آقابزرگ تهرانى در کتاب‏«مصفى المقال‏»مى ‏نویسد:«او پس از استاد بزرگوار ما،شیخ‏نورى،عالم‏ترین و داناترین استاد در علم حدیث و رجال بوده که درک کرده‏ام.»او به موازات تبحر در علوم اختصاصى خویش،به طب و ریاضیات نیز پرداخته بود.برخى ‏از بزرگان گفته ‏اند هنگامى که در حال مریضى،یکى از پزشکان به بالین سر او آمد،با اودر مورد مرض خود از کتاب قانون ابن سینا مطلبى بیان داشت.پزشک معالج تصورکرد که او مبحث‏ خاصى را مورد مطالعه قرار داده است،ولى با تشریح و توضیح بیشترمعلوم گردید که او اغلب ابواب کتاب قانون را مورد مطالعه قرار داده است و احاطه‏کامل به مباحث و فصول آن دارد.

صاحب کتاب اعیان الشیعه درباره او گوید:«او در فنون فلسفه قدیم،حکمت الهى،کلام،درایه،و شناخت اقوال و آراء ومقالات دیگران عالم و متبحر بود.» (۱)

تالیفات او:

تالیفات و کتابهاى بازمانده از دانشمندان،بهترین نمایانگر معلومات و دانش هاى‏آنان مى‏ باشند،از این رو مرحوم شیخ شریعت نیز کتابها و تالیفات گران بهایى به یادگارگذارده است که هر کدام نشانگر تبحر و وسعت اطلاعات او در علوم اسلامى است که ‏از آن میان مى ‏توان اسامى کتابهاى زیر را آورد:

۱-اناره الحالک فی قرائه ملک و مالک

۲-ارث الزوجه من ثمن العقار

۳-صیانه الابانه عن وصمه الرطانه

۴-افاضه التقدیر فی احکام العصیر(مطبوع در قم،۱۳۷۰)

۵-قاعده لا ضرر

۶-قاعده طهارت

۷-قاعده الواحد البسیط

۸-رساله‏اى در متمم کر

۹-رساله‏ اى در جلود سباع

و کتابها و رساله‏ هاى دیگر که بالغ بر ۱۵ جلد مى ‏گردد.

شاگردان او:

حوزه درسى او یکى از حوزه‏هاى پربرکت از نظر تربیت‏ شاگردان دانشمند بود وصدها تن از عاشقان علم و تشنگان معرفت در حوزه درس فقه و اصول او شرکت‏ مى ‏جستند که از آن جمع مى ‏توان:

۱-آیه الله سید محمد حجت کوه‏ کمرى(مؤسس مدرسه حجتیه قم)

۲-آیه الله سید صدر الدین صدر

۳-آیه الله سید محمد تقى خوانسارى 

این سه فقیه بزرگوار،زعماى حوزه علمیه قم در دوران فترت پس از رحلت آیه‏الله حائرى و تشریف فرمایى آیه الله بروجردى به حوزه علمیه قم مى ‏باشند و خدمات‏بس ارزنده‏اى در آن موقعیت حساس حوزه انجام داده ‏اند.روحشان شاد باد.

۴-آیه الله شیخ محمد حسین سبحانى تبریزى خیابانى(م ۱۳۹۲)را نام برد.

مرجعیت او:

شهرت علمى و فضیلت و تقواى او در محافل علمى نجف و اصفهان،مردم‏مسلمان را واداشت که در مسائل دین از او تقلید نمایند.پس از فوت استاد بزرگوارش‏مرحوم میرزا محمد تقى شیرازى،مردم به او مراجعه کردند.در اثناء مرجعیت او بود که‏انقلاب عراق شروع گردید.او همراه دیگر علماء اسلام بر ضد استعمار بریتانیا شرکت‏جست و در اثناء سفر به مرض خت‏سینه درد ابتلاء پیدا کرد و زمین‏ گیر گردید،به حدى که روز به روز بر شدت مرض او افزوده مى ‏گشت.تا اینکه در سال‏۱۳۳۹ ه.ق‏در ماه ربیع الثانى به فیض لقاء پروردگار خود شتافت و در صحن غروى،در یکى ازغرفه‏ هاى شرقى آن مدفون گردید.



۱- مطالبى که در مورد این مرد بزرگ فقه و فقاهت گذشت،اجمالى بود از آنچه که تفصیل آن را مى ‏توان درکتابهاى:اعیان الشیعه،ج ۴۲،ص‏۲۵۷- معارف رجال،ج ۲،ص ۱۵۴- احسن الودیعه،ج ۱،ص ۱۷۱- علاء ساجدین،ص ۱۲۲- مصفى المقال،ص‏۱۹۳- ریحانه الادب،ج‏۳، ص‏۲۰۶- الاعلام،ج ۵،ص‏۳۳۲- معجم المؤلفین،ج ۸،ص ۵۲- الذریعه- و پیشگفتار سید احمد حسینى اشکورى بر کتب نخبه ‏الازهار فی احکام الخیار،ص‏۱۳ تالیف آیه الله شیخ محمد حسین سبحانى(ره)والد استاد سبحانى،مطالعه‏ نمود.

فقهای نامدار شیعه//عقیقی بخشایشی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=