علما-الفعلمای قرن نهم

زندگینامه ابوجعفر محمد بن زید الدین«ابن ابى جمهور احسائى»(۸۴۰- ب ۹۱۲ ق)

ابوجعفر محمد بن زید الدین ابى الحسن على بن حسام الدین بن ابى جمهور. عالم، فقیه، محدث، متکلم و عارف بزرگ شیعه.وى در احساء واقع در عربستان شرقى در کنار خلیج فارس زاده شد و در همانجا به تحصیل علوم شرعى و ادبى پرداخت. پدر و نیاى بزرگ وى ابراهیم، از علماى بزرگ احساء بودند و در چنین فضایى ابى جمهور پرورش یافت؛ پس مى‏توان گفت نخستین استاد وى پدرش بود.

وى که گام‏هاى نخستین علوم را پشت سر گذارده بود، برآن شد تا براى رسیدن به کمال سفر کند؛ به همین خاطر به عراق رفت و در نجف جایگیر شد و در نزد بزرگى چون: شیخ عبدالکریم فتال نیشابورى شاگردى کرد و درس آموخت. پس از چندى به خانه خدا رهسپار شد و حج گزارد و چندى در احساء ماند و سپس به کربلاى معلا رفت و از آنجا به نجف اشرف بازگشت. پس از چندى به قصد زیارت ثامن الائمه به مشهد مقدس روانه شد و پس از ورود، سید محسن رضوى که از فضلاى بزرگوار مشهد بود به پیشواز وى رفت و در خانه خود میهمانش کرد و این زمانى بود که سید محسن رضوى در نزد چنین استادى زانوى ادب بر زمین زد و شاگردى کرد.

ابن ابى جمهور به چیره ‏دستى در مناظره معروف است و یکى از همین مناظرات وى میان خود و یک عالم اهل سنت هراتى بود که طى سه جلسه سرانجام عالم هراتى شکست خورد و به درخواست شاگردان ابى جمهور، کتابى به نام مناظره بین الغروى و الهروى، که همه مربوط به همین مناظره بود، نگاشته شد.

ابن ابى جمهور پس از پانزده سال ماندن در مشهد مقدس، سفر دوم خود به خانه خدا را آغاز کرد و پس از گزاردن حج به نجف اشرف رفت و دو سال در آنجا بود و سپس به مشهد مقدس بازگشت و تا پایان روزگار خود در آنجا ماند و زندگى کرد.

استادان

استادانى که وى در نزد آنها آموخت، پدر بزرگوارش

شیخ زین‏الدین على احسائى،

سید شمس ‏الدین محمد موسوى احسائى،

شیح حسن بن عبد الکریم فتال غروى و

شیخ على بن هلال جزائرى بودند.

شاگردانش

نیز سید محسن رضوى،

شیخ ربیعه جزائرى،

سید شرف الدین طالقانى،

شیخ على کرکى معروف به محقق ثانى و … بودند.

ابن ابى جمهور، چون در محبت اهل بیت افراط کرد و مى‏کوشید تا میان عرفان، فلسفه و کلام را آشتى دهد و هماهنگى ایجاد کند، در میان گروهى از علما و فقها جنجال برانگیز شده است! به هر روى در این که وى عالمى است عارف و شیعه، شک نیست. از خاکجاى وى اطلاعى در دست نیست.

تألیفات وى:

۱- عوالى اللآلى [/ غوالى اللآلى‏]
۲- الاقطاب الفقهیه والوظایف الدینیه على مذهب الامامیه؛
۳- درر اللئالى؛
۴- زاد المسافرین فى اصول الدین؛
۵- المجلى و …

منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)//آقاحسین بروجردی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=