علاّمه سیدمحمد حسین طباطبایی

در محامد و مكارم دو برادر: علّامه طباطبائىّ و برادر به قلم علامه سید محمد حسین طهرانی

ده سال تمام اين دو برادر در نجف اشرف مشرّف و با هم بتحصيل كمال مشغول؛ و در دروس فقهىّ و اصولىّ و فلسفىّ و عرفانىّ و رياضىّ پيوسته با يكديگر تشريك مساعى داشته‏اند.

و بعلّت ضيق معاش و نرسيدن مقرّرى معهود از ملك زراعتى تبريز، ناچار از مراجعت به ايران مى‏گردند. و ده سال در قريه شادآباد تبريز جز مقدار مختصرى به فلاحت و زراعت اشتغال مى‏ورزند؛ تا آنكه امور فلاحت تا اندازه‏اى سر و سامان مى‏گيرد؛ و استاد علّامه براى حفظ حوزه علميه قم از گزند حوادث عقيدتى طلّاب بقم مهاجرت مى‏كنند. و اخوى ايشان در خود تبريز ساكن شده و در آن سامان بتدريس طلّاب مشغول مى‏شوند.

آيت اللّه حاجّ سيّد محمّد حسن الهى در حوزه تبريز بتدريس فلسفه از شفا و اسفار و ساير كتب ملّا صدرا اشتغال مى ‏ورزند و احيانا بعضى از عاشقان راه خدا را دستگيرى مى‏نمايند؛ و بسر منزل مقصود رهبرى مى‏كنند.ايشان نيز بسيار مردى ساده و بى ‏آلايش و متواضع و خليق و عارف باسرار الهيّه و مطّلع از ضماير و مربّى پرارزش بوده ‏اند.

استاد ما از ايشان بسيار تمجيد و تحسين مى‏نمودند؛ و فوق‏العاده اظهار علاقه و محبّت مى‏كردند؛ و مى‏فرمودند: در نجف اشرف نسخه خطّى منطق شفاى بوعلى كه طبع نشده بود بدست ما رسيد؛ و ما دو برادر تمام آن را با خط خود استنساخ نموديم.

مى‏ فرمودند: برادر ما راجع به تأثير صدا و كيفيّت آهنگ‏ها و تأثير آن در روح و تأثير لالائى براى كودكان كه آنها را بخواب مى‏برد؛ و بطور كلّى از اسرار علم موسيقى، و روابط معنوى روح با صداها و طنين‏هاى وارده در گوش، كتابى نوشتند؛ كه انصافا رساله نفيسى بود؛ و تا بحال در دنياى امروز بى‏نظير و از هر جهت بديع و بى‏سابقه بود.

ليكن بعد از اتمام رساله، خوف آن را پيدا كرد كه بدست نااهل از ابناء زمان و حكّام جائر بيفتد؛ و از آن حكومت‏هاى غير مشروع دنياى امروز استفاده و بهره‏بردارى كنند؛ لذا آن را به كلّى مفقود كردند.

حقير موفّق بادراك محضر ايشان نشدم؛ گرچه ايشان مدّتى قريب يك سال نيز بقم مشرّف شده و در آنجا سكونت گزيدند؛ ليكن اين مصادف با اوقاتى بود كه براى تحصيل بنجف اشرف مشرّف بودم؛ و چون مراجعت كردم؛ ايشان به تبريز بازگشت نموده بودند؛ و پس از چند سالى رحلت كردند.

جنازه ايشان را به قم آوردند و در جوار مرقد مطهّر بى ‏بى حضرت معصومه سلام اللّه عليها، در آن طرف پل آهنچى در مقبره معروف به أبو حسين مدفون ساختند؛ و رحلت ايشان تأثيرى عميق در استاد ما گذارد؛ و موجب پيدايش يا اشتداد كسالت قلبى و اعصاب شد.

و علّت ديگر سكته و در گذشت عيالشان بود كه آن نيز تأثير عميقى در ايشان گذاشت؛ چون مهر و محبّت اين بانوى بزرگوار، چون شير و شكر با ايشان در آميخته و زندگانى خوشى كه بر اساس مهر و وفا و صفا پايه‏ گذارى شده بود برهم‏زد.

و چنانچه از پاسخ تسليتى كه براى حقير نوشته‏اند پيداست؛ با آنكه چندين بار در اين نامه، حمد خدا را بجا آورده و جملات الحمد للّه، و للّه الحمد تكرار شده است؛نوشته ‏اند: با رفتن او براى هميشه خطّ بطلان به زندگانى خوش و آرامى كه داشته كشيده شد. اين بانوى مؤمن كه او نيز از خاندان طهارت و از بنات اعمام ايشانست دختر مرحوم آيت الله حاج ميرزا مهدىّ آقاى تبريزى بود كه او با پنج برادر خود آقايان: حاج ميرزا محمّد آقا؛ و آقا حاج ميرزا على اصغر آقا؛ و آقاى حاج ميرزا كاظم آقا (داماد مظفّر الدّين شاه) و آقاى حاج ميرزا رضا؛ و برادر ديگرى همه از علماء و از فرزندان مرحوم آيت الله آقاى حاج ميرزا يوسف تبريزى بوده ‏اند.

 

 

[در احوال آقاى الهى برادر علّامه طباطبائىّ و زوجة ايشان‏]

ايشان مى‏فرمودند: عيال ما زن بسيار مؤمن و بزرگوار بود؛ ما در معيّت ايشان براى تحصيل بنجف اشرف مشرّف شديم، و ايام عاشورا براى زيارت بكربلا مى‏آمديم؛ پس از پايان اين مدّت چون به تبريز مراجعت كرديم؛ روز عاشورائى ايشان در منزل نشسته و مشغول خواندن زيارت عاشورا بود؛ مى‏گويد:

دلم ناگهان شكست؛ و با خود گفتم ده سال در كنار مرقد مطهّر حضرت ابا عبد الله الحسين در روز عاشوراء بوديم؛ و امروز از اين فيض محروم شده‏ايم.

يك‏مرتبه ديدم كه در حرم مطهّر در زاويه حرم بين بالا سر و روبرو ايستاده ‏ام؛ و رو بقبر مطهّر مشغول خواندن زيارت هستم؛ و حرم مطهّر و خصوصيّات آن بطور سابق بود؛ ولى چون روز عاشورا بود، و مردم غالبا براى تماشاى دسته و سينه زنان مى‏روند، فقط در پائين پاى مبارك، مقابل قبر ساير شهداء چند نفرى ايستاده؛ و بعضى از خدّام براى آنها مشغول زيارت خواندن هستند.و چون به خود آمدم ديدم در خانه خود نشسته؛ و در همان محلّ مشغول خواندن بقيّه زيارت هستم.

بارى اين بانوى بزرگوار نيز در جوار حضرت معصومه سلام الله عليها در قبرستان مرحوم آيت الله حائرى يزدى در قسمت الحاقى، دست چپ در يكى از بقعه‏هاى خانوادگى مدفون شده‏اند.

و استاد ما پيوسته در عصرهاى پنجشنبه اوّل به زيارت اين مخدّره و سپس به زيارت اخوى خود در ضمن زيارت اهل قبور مى‏رفتند.

 

 

روش علمى:

استاد متفكّر و در تفكّر عميق بودند؛ هيچ‏گاه از مطلبى به آسانى عبور نمى‏كردند؛ و تا بعمق مطلب نمى‏رسيدند و اطراف و جوانب آن را كاوش نمى‏نمودند، دست‏ برنمى ‏داشتند. در بسيارى از مواقع كه يك سؤال بسيط و ساده‏اى از ايشان مى‏ شد؛ در يك مسئله فلسفىّ و يا تفسيرى و يا روائى و ممكن بود با چند كلمه جواب فورى پاسخ داده شده، و مطلب تمام شود؛ ايشان قدرى ساكت مى‏ماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع ردّ و قبول را بررسى و بحث مى‏نمودند- كه حكم يك درسى را پيدا مى‏كرد.

 

در مباحث فلسفىّ از دائره برهان خارج نمى‏شدند؛ و مواضع مغالطه و جدال و خطابه و شعر را خوب از قياسات برهانيّه جدا مى‏كردند؛ و تا مسئله به أوليّات و نظائرها منتهى نمى‏شد دست برنمى‏داشتند؛ و هيچ‏گاه مسائل فلسفىّ را با مسائل شهودىّ و عرفانىّ و ذوقىّ، خلط نمى‏نمودند؛ در مسائل فلسفىّ در موقع تدريس يك سخن از مسائل شهودىّ داخل نمى‏شد؛ و در اين جهت با صدر المتألهين و حكيم سبزوارى فى‏الجمله متفاوت بودند.

 

بسيار دوست داشتند كه در هر رشته از علوم، بحث از مسائل همان علم شود؛ و از موضوعات و احكام همان علم بحث و گفتگو شود؛ و علوم با يكديگر در هم و بر هم نگردند؛ و بسيار رنج مى‏بردند از كسانى كه فلسفه و تفسير و اخبار را با هم خلط مى‏كنند؛ و چون برهان دستى از آنها نمى‏گيرد؛ و در مسئله درمى‏مانند بروايات و تفسير متوسّل مى‏شوند و با استشهاد به آنها مى‏ خواهند برهان خود را تمام كنند.

 

از مرحوم ملا محسن فيض كاشانى بسيار تمجيد مى‏كردند؛ و مى‏فرمودند: اين مرد جامع علوم است و به جامعيّت او در عالم اسلام كمتر كسى را سراغ داريم؛ و ملاحظه مى‏شود كه در علوم مستقلّا وارد شده؛ و علوم را با هم خلط و مزج نكرده است.

در تفسير صافى و أصفى و مصفّى كه روش تفسير روائى را دارد؛ ابدا وارد مسائل فلسفى و عرفانى و شهودىّ نمى‏ گردد؛ در اخبار كسى كه كتاب وافى او را مطالعه كند مى ‏بيند يك اخبارى صرف است و گوئى اصلا فلسفه نخوانده است؛ در كتاب‏هاى عرفانى و ذوقى نيز از همان روش تجاوز نمى ‏كند؛ و از موضوع خارج نمى ‏شود.با اينكه در فلسفه استاد و از مبرّزان شاگردان صدر المتألّهين بوده است.

استاد ما از بوعلى سينا تجليل مى‏كردند؛ و او را در فنّ برهان و استدلال فلسفى از مرحوم صدر المتألّهين قوى ‏تر مى ‏شمردند؛ ولى نسبت بصدر المتألهين و روش فلسفى او، در دگرگونى فلسفه يونان و بسبك و روش تازه و نوين چون أصالة الوجود و وحدت و تشكيك در وجود و پيدا شدن مسائل جديدى چون قضيّه إمكان أشرف، و اتّحاد عاقل و معقول، و حركت جوهريّه، و حدوث زمانى عالم بر اين اصل، و قاعده بسيط الحقيقة كلّ الأشياء و نظايرها بسيار معجب و خوشايند بودند.

مهر تابان//علامه سید محمد حسین تهرانى

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
-+=