آیت الله سید عبد الکریم کشمیری

بیانات و فرمایشات آیت الله کشمیری در مورد حضرت ولی عصر صلوات الله علیه

امام زمان

استاد مى‏ فرمودند: امام زمان‏ علیه السلام پاک و طاهر است، باید پاک شوید، طاهر شوید، تا با او سنخیت پیدا شود.
 تا انسان‏ها آماده پذیرش حضرت نشده باشند تا حضرت در دل آن‏ها ظهور نکرده باشد و قرین دل آنها نشده باشد ظهور خارجى براى انسان چیزى را عوض نخواهد کرد و پیدا کردن این آمادگى همان انتظار فرجى است که افضل شمرده مى ‏شود.
 توسل کنید به خود امام زمان‏علیه السلام، خدا را به حق امام زمان‏علیه السلام قسم دهید. (میناگردل: ص ۱۱۹ و ۱۲۰)
 
  احتیاط در گذشتگان

  ایشان نه تنها خود در این مورد (ادعاى رؤیت امام زمان‏ علیه السلام) ادعایى نداشتند بلکه به ندرت هم پیش مى‏آمد که قضیه تشرف فردى را تأیید کنند حتى در مورد گذشتگان هم خیلى با احتیاط صحبت مى ‏کردند.
 ما چند بار خود شاهد بودیم در مورد کسانى که مى ‏آمدند و ادعاى رؤیت مى ‏کردند ایشان ابتدا تأملى مى ‏کردند و بعد مى‏ فرمودند: این مسائل را جدى نگیرید.(میناگردل: ص ۸۴)

 ملاقات با امام زمان‏ علیه السلام

 ایشان با این موضوع که شخصى حضرت را ببیند و ادعا کند مخالف بودند. از خود ایشان نیز کسى یک کلمه در این مورد نشنید، چرا که عقیده‏ شان این بود که امام زمان‏ علیه السلام سرّ خداست و ملاقات آن بزرگوار هم باز سرّ خداست و اگر کسى مدعى این قضیه بشود این معناى سرّ بودن از بین خواهد رفت. (میناگردل: ص ۵۹ و ۶۰)
 
 داعیه‏اى نداشتند

 درباره افرادى که ادعاى رؤیت امام زمان را مى‏کردند و افرادى را دور خود جمع مى‏نمودند سؤال شد، فرمودند: این طور مسائل (با این سر و صدا) در عراق نبود، همه اینها دکان است.
 وقتى سؤال شد شما امام زمان را دیده ‏اید؛ با این که حال و خصوصیت صورت حضرت و بعضى جزئیات دیگر را گاهى بیان مى‏ داشت در جواب سؤال مى‏ گفت: خیر.
 گر چه شواهد و فتوحات در این باره گواهى مى‏ دادند؛ ولى هیچ داعیه گفتن براى این مطلب که امام زمان را دیده‏ ام نداشت.!! (صحبت جانان: ص ۱۷۷ و ۱۷۶)
 
  یا اباصالح المهدی

 فقط چیزى که در خاطرم مانده، این است که حضرت ولى عصرعلیه السلام را زیاد صدا مى‏کردند با عباراتى مثل «یا ابا صالح المهدى» اما جلسه‏اى باشد و ذکرى، این طورى نبود. (میناگردل: ص ۲۵)
 
  انتظار فرج

 ایشان مى ‏فرمودند: طبق آن چه که در روایات است افضل اعمال انتظار فرج است و روى مسأله فرج (امام زمان‏علیه السلام) خیلى تأکید مى‏کردند و مى‏فرمودند: شیعه واقعى کسى است که همیشه در انتظار این فرج و گشایش باشد و عبادت واقعى همین است. (میناگردل: ص ۸۶)
 
  سرّ الهى

  تشرف خدمت امام زمان را سرّ الهى مى ‏دانسته و عقیده داشتند بسیار مواردى که از تشرفات ذکر مى ‏شود تشرف نیست. (میناگردل: ص ۶۳)
 
  ادعای رویت

  سبک ایشان سبک خاصى بود، سکوت مطلق! حتى یک کلمه کسى از ایشان چنین صحبت‏هایى (ادعاى رؤیت امام زمان‏علیه السلام) نشنیده است. (میناگردل: ص ۵۹)

 
 توسل به امام زمان‏ علیه السلام

 پس از آمدن مرحوم آیه اللّه کشمیرى به ایران، مرحوم علامه طباطبایى به دیدن ایشان رفت و این نکته را به عنوان هدیه به ایشان بیان کرد: هر گاه به مشکلى برخوردید، به پشت بام رفته، دو رکعت نماز خوانده و به امام زمان‏علیه السلام هدیه نمایید.
 پس از نماز، رو به قبله، تلاش کنید خود را از افکار و پراکندگى و تشتت خالى کنید. در آن هنگام هر چه به ذهنتان رسید، اشاره و الهام و تلقینى است از حضرت ولى عصرعلیه السلام براى رفع مشکل. (میناگردل: ص ۱۲۱ و ۱۲۲)

پرسش وپاسخ

ملاقات با امام زمان‏ علیه السلام آیا ممکن است و این قدر که ادعاى رؤیت مى‏ کنند، علت چیست؟
ج: ملاقات با امام‏ علیه السلام ممکن است، لکن نوعاً خواب یا مکاشفه است و عده‏اى براى باز کردن دکان دنیوى و مرید جمع کردن، نسبت رؤیت به امام‏ علیه السلام مى ‏دهند و افرادى مانند سید بن طاووس که شخصى ممتاز بوده خود امام‏ علیه السلام را مى ‏دیده است. (آفتاب خوبان: ص ۷۸)

 آیا امام زمان‏ علیه السلام زن و فرزند دارد و آنان هم همانند دیگران مى ‏میرند؟
ج: آرى زن و فرزند دارد و آنها هم وفات دارند. (آفتاب خوبان: ص ۷۹)

براى تشرف و زیارت حضرت بقیه الله خواندن کدام دعا بهتر است؟
ج: انسان هر روز ساعتى با خواندن زیارت آل یاسین که در مفاتیح الجنان آمده است به اضافه ۱۱۰ مرتبه «المستغاث بک یابن الحسن» به شرط آن که شرایط لازم را هم داشته باشد، براى تشرف خوب است. (آفتاب خوبان: ص ۷۹)

در نماز امام زمان که صد مرتبه ایاک نعبد و ایاک نستعین مى‏ گوئیم، شیطان وسوسه مى ‏کند که این انحصار در عبادت او و استعانت و یارى از او دروغ است. فرمود: استعاذه کنید به خدا از شیطان رجیم. (صحبت جانان: ص ۱۸۵)

خیلى‏ ها مى‏ گویند عصر جمعه و شب شنبه غمگین است؟
ج: چون روز جمعه روز امام زمان‏ علیه السلام است و اعمال شیعیان را مى نگرد، محزون مى‏ شود. او مصدر است پس مشتقات او هم به حزن او محزون مى‏ شوند. (روح وریحان: ص ۱۳۷)

دستورى براى قرب به امام زمان و نزدیک شدن به آن حضرت بفرمائید؟
ج: خلوت با حضرت. روزى یک ساعت با حضرت خلوت کند. متوجه حضرت بشود، زیارت سلام على آل یاسین را بخواند بعد زیاد بگوید: یا صاحب الزمان اغثنى، یا صاحب الزمان ادرکنى، المستعان بک یابن الحسن، زیاد بگوید توسل بکند به ایشان، یک خرده یک خرده رفاقت پیدا مى‏شود. (مژده دلدار: ص ۹۸)

در زمان غیبت کبرى امکان تشرف براى شیعیان هست؟
ج: بله. اگر پاک شوند، طاهر شوند. امام زمان‏ علیه السلام طاهر است، طاهر بشوند.

سنخیت پیدا کنند؟
ج: سنخیت پیدا کنند.

عمل خاصى براى تشرف سراغ دارید؟
ج: همین«سلام على آل یاسین». توسل در هر زمان.
توضیح: مصاحبه به این جا که رسید، فرمود: کمرم زیاد درد مى ‏کند، یک مقدار دیگر تمام مى‏ شود!! (مژده دلدار: ص ۱۰۲)

براى فرج امام زمان‏ علیه السلام، خلق اللّه باید یک کارى بکنند، بالاخره خواسته شده از مردم چه کار کنند که این امر زودتر اتفاق بیفتد؟
ج: توسل به امام زمان.

عجیب.
ج: خدا را قسم بدهند به حق امام زمان‏علیه السلام. (مژده دلدار: ص ۹۸)

 چه کار کنیم به حضرت بقیه الله نزدیک شویم؟
ج: روزى یک ساعت با حضرت خلوت کنید، در جاى خلوت زیارت سلام على آل یاسین بخوانید، المستغاث بک یابن الحسن و المستعان بک یابن الحسن به عدد زیاد بگوئید. یا صاحب الزمان ادرکنى یا صاحب الزمان اغثنى بگوئید. توسل به او پیدا کنید تا رفاقت با حضرت زیاد شود. (صحبت جانان: ص ۲۰۶)

چه موقع انسان مى ‏تواند خدمت امام زمان برسد؟
ج: هر وقت متقى شدید زمینه خدمت امام زمان رسیدن فراهم است. (صحبت جانان: ص ۱۹۲)

 منبع

http://erfanekeshmiri.ir

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=