علم الحدیث
س ۶۰۲– علم الحدیث چیست ؟
ج – همان فقه الحدیث است ، از حیث دلالت متن و سند.
س ۶۰۳– آیا مى شود بدون استاد آن را به دست آورد؟
ج – عجالتا بى استاد مشغول شوید.
س ۶۰۴– چگونه ؟
ج – اگر مطالعه کنید و اشباه و نظایر روایات را ببینید، خواهید دید که معلومات تازه اى به دست مى آید.
لزوم اظهار علم هنگام آشکار شدن بدعت ها
س ۶۰۵– درباه این روایت که مى فرماید: (اذا ظهرت البدع )، (هرگاه بدعت ها آشکار شد) و از عالم سوال شد و او راهنمایى نکرد. (فعلیه لعنه الله )(۲۲۶)؟: (لعنت خدا بر او باد!) چه مى فرماید؟
ج – سؤ ال کردن از عالم لازم نیست ، بلکه اگر بدعت ظاهر شود و او عملش را اظهار نکرد، مشمول لعنت خداوند سبحان خواهد بود.
معناى من حفظ على امتّى …
س ۶۰۶– معناى این روایت چیست که مى فرماید: من حفظ على امتى اربعین حدیثا، بعثه الله یوم القیامه فقیها هر کس چهل حدیث را به سود امت من حفظ کند، خداوند او را در روز قیامت ، فقیه محشور مى گرداند.
ج – معناى ظاهرى و تحت اللفظى آن مراد است .
س ۶۰۷– اگر حفظ کننده عالم و یا عامل نباشد و فقط مانند ضبط صوت حفظ کند، چه فضیلتى دارد؟!
ج – فضیلت حفظ کردن همان است که در ذیل روایت ذکر شده است .
س ۶۰۸– اگر حفظ کننده بى دین باشد، چه صورت دارد؟
ج – این عمل و فضیلت ، مربوط به مسلمانان است .
س ۶۰۹– آیا ثوابها و فضیلتهایى که در این گونه احادیث ذکر شده ، مشروط به داشتن تقوى است ؟
ج – خیر، انجام دادن این گونه اعمال (براى نمونه حفظ کردن چهل حدیث براى امت و به نفع آنان ) خود یک نوع تقوى و از مراتب آن است .
عدم حجیت خبر واحد در غیر احکام شرعى
س ۶۱۰– آیا خبر واحد و روایاتى که در حد تواتر نیست ، در اعتقادیات حجت است ؟
ج – حجیت خبر واحد مخصوص به احکام و براى اثبات حکم شرعى است . و در غیر احکام مانند امور اعتقادى حجیت ندارد هر چند صحیح السند باشد، بلکه باید با محفوف به قرائن قطعیه ، و یا متواتر باشد.
درباره مجسمه
س ۶۱۱– آیا مجسمه کافرند؟
ج – کسى که شهادتین را به زبان جارى کند و منکر ضرورى دین به عقیده خودش نباشد، مسلمان است و کافر نیست .
س ۶۱۲– آیا از فرقه هاى اهل تسنن کنونى نیز مجسمه هستند؟
ج – حنابله غالبا مجسمه هستند، و ابن تیمیه مؤ سس وهابیت از مجسمه است . روزى وى بر بالاى منبر نشسته بود، از او پرسیدند که در روایات آمده است : (خداوند متعال شبهاى جمعه به آسمان دنیا نازل میشود) این مطلب نزد شما چگونه است ؟ او در مقام جواب ، از پله هاى منبر یکى پس از دیگرى پایین آمد و گفت : (هکذا): (به این صورت خداوند به آسمان دنیا نازل مى گردد.)
درمحضر علامه طباطبایی//محمدحسین رخشاد