علما-دعلما-سعلمای قرن پنجم

زندگینامه حمزه بن عبد العزیز دیلمى«سلار دیلمى» (متوفى‏۴۶۳ ه.ق)

گفتار استاد:

«حمزه بن عبد العزیز دیلمى،معروف به‏«سلار دیلمى‏»،در حدود ۴۴۸ تا۴۶۳درگذشته است. شاگرد شیخ مفید و سید مرتضى،و خود اهل ایران است و در«خسرو شاه‏»تبریز درگذشته است.کتاب معروف او در فقه،به نام‏«مراسم‏»است.

سلار هر چند هم طبقه شیخ طوسى است،نه از شاگردان او،در عین حال محقق‏ حلى در مقدمه کتاب المعتبر از او و ابو الصلاح حلبى به عنوان‏«اتباع الثلاثه‏»نام‏ مى ‏برد،یعنى او را از پیروان مى ‏شمارد که على الظاهر مقصود این است این سه ‏نفر تابع و پیروان سه نفر دیگر،شیخ مفید،سید مرتضى و شیخ طوسى ‏بوده ‏اند.» (۱)

زندگى او:

شیخ حمزه بن عبد العزیز ابویعلى دیلمى،فقیه،ثقه،شخصیت جلیل القدر ویکى از اعیان طائفه، معروف به‏«سلار»مى‏ باشد.او پیشتاز در فقه،ادب و علوم ومعارف اسلامى بوده است.او بر شیخ مفید و بر سید مرتضى علم الهدى قرائت نموده ‏است.

ولادت او همانند دیگر معاریف و مفاخر مکتب اسلام درست روشن ومشخص نیست،ولى نام او حمزه بن عبد العزیز دیلمى طبرستانى،کنیه ‏اش ابوی على‏ ملقب به سلار،فقیهى است‏ بزرگوار و شیخى است جلیل القدر و عظیم الشان که ازمفاخر و اعیان فقهاى امامیه مى‏ باشد.سلار معرب‏«سالار»مى‏ باشد که به معناى امیر ورئیس کل مى ‏باشد.ولادتش در مازندران صورت گرفته است.او به قصد تکمیل‏ تحصیلات اسلامى خویش به مرکز حوزه علمیه آن روز که بغداد و اخیرا نجف بوده ‏است،مهاجرت کرده است.

گفتار صاحب ریحانه:

مرحوم مدرس مى ‏گوید:

«او یکى از اعاظم علماى متقدمین اثنى عشریه است که در علم و ادب مقدم بوده‏و فتاوى و اقوال او در کتب فقهیه مذکور مى ‏باشد.وى از شاگردان شیخ مفید و علم ‏الهدى و از مشایخ روایتى شیخ ابو على طوسى(پسر شیخ طوسى)است و گاهى به‏ سمت نیابت از سید مرتضى در بغداد درس مى ‏گفته است و در اثر فقاهت و جلالت‏ مراتب علمیه از طرف سید به منصب حکومت‏ شرعیه و فصل خصومات و مرافعات‏ دینیه در بلاد حلب منصوب شده است.» (۲)

تالیفات او:

او تالیفات متعددى در زمینه فقه و اصول فقه و کلام دارد که چند نمونه از آنهاذکر مى ‏شود:

۱-الابواب و الفصول(در فقه)

۲-التذکره فی حقیقه الجوهر(کلام)

۳-التقریب(اصول فقه)

۴-الرد على ابى الحسن البصرى فی نقض الشافى.

هنگامى که ابو حسن بصرى‏کتابى در نقض الشافى سید مرتضى نوشت،سید مرتضى به سلار دستور داد که نقض ‏آن را بنویسد،پس کتاب او«نقض نقض الشافى‏»شناخته شد و تفصیل آن به این ترتیب ‏مى ‏باشد:

قاضى عبد الجبار معتزلى کتابى در نقض مذهب شیعه تالیف نموده و نام آن را«المغنى الکافى‏»نهاد سید مرتضى کتاب الشافى فی نقض الکافى را در رد آن تالیف ‏نمود و ابو الحسن بصرى کتابى در نقض کتاب شافى سید مرتضى نوشت،سلار هم در رد نوشته ابو الحسن بصرى،به امر سید مرتضى کتاب فوق را تالیف نمود.

۵-المراسم العلویه و الاحکام النبویه در فقه که با ده کتاب دیگر به نام جوامع‏ الفقه در ایران به چاپ رسیده و اخیرا توسط انتشارات آقاى على اصغر مروارید تجدیدطبع شده است.

۶-المقنع فی المذهب(کلام)

در رجال نجاشى نام او را به هنگام دفن استاد خویش سید مرتضى علم الهدى‏جزء تشییع کنندگان در کنار ابوی على جعفرى داماد مفید مى ‏بینیم،جائى که مى ‏گوید:«پس از فوت سید مرتضى من مباشر غسل او بودم و با من ابو ی على محمد بن الحسن ‏الجعفرى و سلار بن عبد العزیز…همراه بود.» (۳)

شاگردان او:

از شاگردان او«ابى جنى‏»ادیب و نحوى معروف است.گویند او به ملاقات سلاررسیده و بحثى از ادبیات را پیش او خوانده است و آن هنگامى بوده است که سلار در اثرضعف و پیرى نمى‏توانسته است زیاد صحبت کند.او شرح مطلب را روى تخته‏اى‏ مى‏ نوشت و او از روى تخته یاد مى ‏گرفت.

و از دیگر شاگردان او،فاضل نحوى است که در سال ۴۴۸ از دنیا رخت‏ بربسته ‏است.

وفات او:

او به سال ۴۴۸ یا۴۶۳ ه.ق و در خسرو شاه(خسروشهر)آذربایجان،در چندفرسخى تبریز به رحمت ایزدى پیوست و در همانجا مدفون گردید و اکنون به زبان‏ محلى به‏«شیخ سالار»معروف است. (۴)

فقهای نامدار شیعه//عقیقی بخشایشی



۱- آشنایى با علوم اسلامى،ص ۲۹۸٫

۲- ریحانه الادب،ج‏۳،ص ۵۰٫

۳- رجال نجاشى،ص ۲۷۰،کد معرفى ۷۰۸- روضات الجنات،ج ۲،ص ۳۷۲٫

۴- روضات الجنات،ج ۲،ص‏۳۷۳- هدیه الاحباب،محدث قمى،ص ۱۵۰- مستدرک الوسائل، محدث‏نورى،ص‏۴۹۶٫

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
-+=