پرسش وپاسخ از علامه طباطبایی

حکمت و مصلحت حجاب و حکم لباسهاى کیپ بدن

س ۶۳۷ آیا از (آیه حجاب ) مى توان وجوب حجاب را استفاده نمود، آنجا که مى فرماید: و اذا ساءلتموهن متاعا، فسئلوهن من وراء حجاب ؛ ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن (احزاب : ۵۳)
و هرگاه از زنان پیامبر چیزى خواستید، از پشت پرده از آنان بخواهید، این براى دلهاى شما و آنان پاکیزه تر است .
ج از این تعبیر وجوب استفاده نمى شود؛ بلکه بیان حکمت و مصلحت حجاب است نظیر آیه شریفه و ان تصوموا خیر لکم . (بقره : ۱۸۴): (و روزه گرفتن براى شما بهتر است .) در ذیل آیه (کتب علیکم الصیام .) (بقره : ۱۸۳):(روزه بر شما مقرر شده است .)

وجوب حجاب از دیدگاه قرآن کریم

س ۶۳۸ آیا از آیه شریفه ذیل وجوب حجاب استفاده مى شود؟ خداوند متعال مى فرماید: یا ایها النبى ! قل لازواجک و بناتک و نساء المؤ منین یدنین علیهن من جلابیبهن ، ذلک ادنى ان یعرفن ، فلا یوذین (احزاب : ۵۹).
اى پیامبر !به زنان و دخترانت و به زنان مؤ منان بگو: پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند، این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، (به احتیاط) نزدیکتر است .
ج (جلابیب ) جمع (جلباب ) به معناى پارچه اى نظیر چادر که تمام بدن زن را بپوشاند، و (یدنین علیهن من جلابیبهن ) یعنى خود را با چادرهایشان بپوشانند، تا مواضع زینت آنها از قبیل سینه هایشان آشکار و پیدا نباشد، مبادا فاسقان چشم چران از آنها سوء استفاده نموده و به آنها تعرض نمایند.

س ۶۳۹ پس وجوب حجاب ، از چه آیه اى از آیات قرآن کریم استفاده مى شود؟
ج در مورد حجاب آیاتى ذکر شده است :
الف خداوند متعال مى فرماید:(و لایبدین زینتهن ) (نور: ۳۱)و زنان زیورهاى خود را آشکار نکنند.
منظور از (زینتهن ) مواضع زینت است . یعنى مواضع زینت خود را بپوشانند، و آنها را ظاهر و آشکار ننمایند.
ب همچنین مى فرماید: قل للمومنین : یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم (نوز: ۳۰)
به مردان با ایمان بگو: دیده فرو نهند، و پاکدامنى ورزند.
یعنى چشمهاى خود را از آنچه که نظر کردن به آن حرام است (چه مرد اجنبى و چه زن اجنبیه ) بپوشانند و نگاه نکنند. و عورتهاى خود را بپوشانند و آن را از نظر دیگران حفظ کنند.
ج نیز مى فرماید: وقل للمومنات ، یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن … (نور: ۳۱)
و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را (از هر نامحرمى ) فروبندند و عورتهاى خود را از نظر دیگران نگهدارند…
در روایتى از امام صادق علیه السّلام آمده است : کل شى ء فى القرآن من حفظ الفرج ، فهو من الزنا، الا هذه الایه فانها من النظر. از تمام آیاتى که در قرآن پیرامون حفظ فرج ذکر شده است ، زنا اراده شده است ؛ مگر این آیه که در رابطه با نظر و نگاه کردن است .
یعنى : (هر جا در قرآن حفظ فرج ذکر شده ، منظور حفظ آن از زنا است ، مگر این آیه که منظور حفظ آن از نظر است .)

پوشش ، ملاک حجاب اسلامى

س ۶۴۰ نظر حضرت عالى در باره حجاب اسلامى چیست ؟
ج ظاهرا در اسلام ستر منظور است .

س ۶۴۱ آیا ستر موضوعیت دارد؟
ج بله .

حکم لباسهاى کیپ بدن

س ۶۴۲ آیا با پوشیدن لباسهاى کیپ بدن به نام (اسموکیت ) بدون اینکه نازک و بدن نما باشد، حجاب اسلامى رعایت مى شود؟
ج بر لباسهایى که بدن را بهتر نشان دهد و مزید بر جمال باشد، ستر و پوشش صدق نمى کند و حجاب اسلامى نخواهد بود، بنابراین ، لباسهایى که حجم و اندام بدن زن در آن نمایان باشد، از نظر شرع ساتر محسوب نمى گردد.

س ۶۴۳ اگر زنان مواضع زینت خود را با این گونه لباسهاى کیپ بدن بپوشانند، بر آن (لایبدین زینتهن ) صدق مى کند؟
ج جمال زن خودش زیباست ، و تجمل او نیز لازمه خودش است . و (لایبدین زینتهن ) یعنى زنان باید مواضع زینت خود را بپوشانند و جمال خود را نشان ندهند، بنابراین ، پوشیدن این گونه لباسهاى کیپ که اسکلت و برآمدگیهاى بدن را از پس ‍ و پیش نشان داده ، و بیشتر موجب تحریک شهوت مى شود، ستر و حجاب اسلامى نیست .

پوشیدن چادر

س ۶۴۴ آیا پوشیدن چادر براى حجاب اسلامى موضوعیت دارد؟
ج مقصود از حجاب آن است که زن ، جمال خلقت خود را نشان ندهد و به هر نحو که باشد آن را بپوشاند، و خصوص چادر موضوعیت ندارد، بلکه ستر و ساتر معتبر است .

س ۶۴۵ آیا از اینکه فرمودید: (چادر موضوعیت ندارد) مى توان استفاده کرد که ستر طریقیّت دارد و راهى است براى حفظ تحریک شهوت در مرد. لذا بر زنان پیر که موجب تحریک شهوت نمى شوند، حجاب نباید واجب باشد؟
ج براى آنان حجاب واجب نیست ؛ البته تحریک شهوت حکمت است نه علت حکم .

درمحضر علامه طباطبایی//محمدحسین رخشاد

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
-+=