خانه / 70نامه ها ترجمه شرح ابن ابی الحدید / نامه ۷۳ شرح ابن ابی الحدید (با ترجمه فارسی کتاب جلوه های تاریخ دکتر دامغانی)

نامه ۷۳ شرح ابن ابی الحدید (با ترجمه فارسی کتاب جلوه های تاریخ دکتر دامغانی)

۷۳ و من کتاب له ع إلى معاویه

أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّی عَلَى التَّرَدُّدِ فِی جَوَابِکَ- وَ الِاسْتِمَاعِ إِلَى کِتَابِکَ- لَمُوَهِّنٌ رَأْیِی وَ مُخَطِّئٌ فِرَاسَتِی- وَ إِنَّکَ إِذْ تُحَاوِلُنِی الْأُمُورَ- وَ تُرَاجِعُنِی السُّطُورَ- کَالْمُسْتَثْقِلِ النَّائِمِ تَکْذِبُهُ أَحْلَامُهُ- وَ الْمُتَحَیِّرِ الْقَائِمِ یَبْهَظُهُ مَقَامُهُ- لَا یَدْرِی أَ لَهُ مَا یَأْتِی أَمْ عَلَیْهِ- وَ لَسْتَ بِهِ غَیْرَ أَنَّهُ بِکَ شَبِیهٌ- وَ أُقْسِمُ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَوْ لَا بَعْضُ الِاسْتِبْقَاءِ- لَوَصَلَتْ مِنِّی إِلَیْکَ قَوَارِعُ تَقْرَعُ الْعَظْمَ- وَ تَنْهَسُ اللَّحْمَ- وَ اعْلَمْ أَنَّ الشَّیْطَانَ قَدْ ثَبَّطَکَ- عَنْ أَنْ تُرَاجِعَ أَحْسَنَ أُمُورِکَ- وَ تَأْذَنَ لِمَقَالِ نَصِیحِکَ وَ السَّلَامُ لِأَهْلِهِ

مطابق نامه۷۳ نسخه صبحی صالح

شرح وترجمه فارسی

(۷۳): از نامه آن حضرت به معاویه

در این نامه که چنین آغاز مى شود: اما بعد، فانى على التردد فى جوابک و الاستماع الى کتابک …، اما بعد، من با پاسخ ‌هاى پیاپى به گفته هایت و شنیدن مضمون نامه هایت راى خود را سست مى شمارم .

ابن ابى الحدید ضمن شرح این جمله از این نامه که على علیه السلام نوشته است : به خدا سوگند اگر رعایت آزرم نمى بود، سخنان کوبنده اى از من به تو مى رسید که استخوان را درهم مى شکست و گوشت را آب مى کرد.، مى نویسد اگر بپرسى مقصود چیست و آیا مقتضاى حال و رعایت آزرم بوده است یا نه و آن سخنان کوبنده چیست ؟ مى گویم : در این مورد گفته شده است که پیامبر صلى الله علیه و آله تصمیم گرفتن درباره کارهاى همسرانش را پس از خود به عهده على علیه السلام گذاشته بود و براى او این حق را قرار داده بود که از هر یک از ایشان که بخواهد شرف همسرى رسول خدا و مادربودن براى مؤ منان را بردارد و گروهى از صحابه در این مورد براى على علیه السلام گواهى مى دادند.

بنابراین براى على امکان داشت که به شرف ام حبیبه پایان دهد و ازدواج او را با مردان حلال فرماید و این کار عقوبتى براى ام حبیبه و برادرش معاویه بوده است که ام حبیبه هم همچون برادرش ، على علیه السلام را دشمن مى داشت ، و اگر على علیه السلام چنان کارى مى کرد، استخوانهاى معاویه درهم کوبیده و گوشت او آب مى شد، البته این گفتار امامیه است و ایشان از قول رجال خویش روایت مى کنند که على علیه السلام عایشه را هم به این کار تهدید فرموده بود.

ولى ما معتزلیان این خبر را تصدیق نمى کنیم و سخن على علیه السلام را به گونه دیگرى تقسیم مى کنیم و مى گوییم گروه بسیارى از اصحاب پیامبر صلى الله علیه و آله همراه على علیه السلام بودند که از پیامبر صلى الله علیه و آله شنیده بودند که معاویه را پس از مسلمان شدن او لعن مى کرد و مى فرمود: معاویه منافقى کافر و دوزخى است .

اخبار در این باره مشهور است و اگر على علیه السلام مى خواست نوشته ها و گواهیهاى آنان را به گوش مردم شام برساند و گفتار ایشان را به اطلاع شامیان برساند، مى توانست انجام دهد ولى به مصلحتى که خود بر آن دانا بود از آن کار خوددارى فرمود، و اگر چنان کرده بود گوشت معاویه را آب مى کرد.

من به ابوزید بصرى گفتم : چرا على علیه السلام این کار را نکرد؟ گفت : به خدا سوگند این موضوع را از باب مراعات و مداراى با او انجام نداد بلکه بیم آن داشت که معاویه هم به دروغ مقابله به مثل کند و به عمرو عاص و حبیب بن مسلمه و بسر بن ابى ارطاه و ابوالاعور و نظایر ایشان بگوید: شما هم از قول پیامبر روایت کنید که على منافقین دوزخى است و آن اخبار مجعول را به عراق بفرستد، بدین سبب از آن کار خوددارى فرمود. 

جلوه‏ تاریخ‏ درشرح‏ نهج‏ البلاغه ‏ابن‏ ابى‏ الحدید، ج ۷ //ترجمه دکتر محمود مهدوى دامغانى

بازدیدها: ۴۲

حتما ببینید

نامه ۷۵ شرح ابن ابی الحدید (با ترجمه فارسی کتاب جلوه های تاریخ دکتر دامغانی)

۷۵ و من کتاب له ع إلى معاویه من المدینه- فی أول ما بویع له …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code