زندگینامه استاد غلوش

 thCACFDQZPراغب مصطفى غلوش در سال ۱۳۱۹ هجرى شمسى در روستاى ((برمه )) تابعه استان غربى مصر به دنیا آمد.غلوش همزمان با ادامه تحصیلات خود، روى قرآن مجید نیز کار مى‏کرد و سبکهاى اساتید بزرگ و مشهور قرآن به خصوص سبک ((شیخ مصطفى اسماعیل)) را تقلید مى‏نمود. از سن شانزده سالگى تلاوت قرآن کریم را در مناسبتها و مجالس و محافل مختلف آغاز کرد.

استاد غلوش تحصیلات خود را تا سطح دیپلم متوسطه ادامه داد و آرزو داشت وارد دانشگاه شود و تحصیلاتش را در علوم روز ادامه دهد، اما هنگامى که با تعدادى از اساتید که با صوت و تلاوت قرآن او آشنائى داشتند، به مشورت پرداخت، استادان توصیه نمودند، اگر روى صوت و تلاوت قرآن مجید کار کند، آینده بهتر و درخشان‏ترى خواهد داشت .

او با تشویق اساتید مورد مشورت خود، حفظ قرآن کریم را با تلاش و کوشش شبانه روزى آغاز کرد و به تدریج مورد توجه زیاد محافل قرآنى در سطح کشور مصر قرار گرفت .

استاد غلوش بیست و چهار سال داشت، که در آزمون ورودى صدا و سیماى مصر شرکت کرد، در این امتحان یکصد و شصت نفر دیگر از قاریان قرآن مجید نیز شرکت داشتند، لیکن تنها کسى که در این آزمون پذیرفته شد، استاد غلوش بود . با ورود وى به رادیو و تلویزیون شهرت او بیش از پیش اوج گرفت و به عنوان یکى از قاریان ممتاز قرآن در سطح جهان معروف گردید .

استاد غلوش مى‏گوید:پس از سالها تقلید از سبکها و روشهاى استادان مختلف قرآن مجید، بعدها متوجه شدم که تقلید سبک تلاوت قرآن از دیگران خوب نیست، بلکه بهتر است و باید قارى قرآن خودش ابتکار داشته باشد و صاحب سبک گردد.

او به بسیارى از کشورهاى جهان از جمله ایران، کانادا، آمریکا، انگلستان و فرانسه مسافرت نموده است . در یک مجلس قرآن در اروپا، تعداد زیادى از خواهران و برادران بسیجى حضور داشتند، شنیدن صوت گرم و صمیمى استاد غلوش آنان را به شوق آورد، به طورى که در همان جلسه قرآن، بیست و پنج نفر از مسیحیان اسلام آوردند.

استاد غلوش در سفرى که به ایران کرده بود، قاریان ایرانى را مورد تجلیل و تشویق قرار داد و به آنان سفارش کرد: در انتخاب صوت و قرائت تقلید و دنباله روى نداشته باشند، بلکه خود اهل ابتکار و خلاقیت باشند، براى داشتن صوت خوب استراحت و خواب لازم انجام دهند، گوشت و سبزیجات بخورند . و از مصرف روغن زیاد، سرماخوردگى و هواى کثیف پرهیز داشته باشند .

زندگى نامه قاریان مشهور جهان، ص ۷۷

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *